Wat gebeurt er met de erfenis van mijn stiefmoeder?

mijn biologische vader is overleden toen ik nog minderjarig was. Hij was toen hertrouwd met mijn huidige stiefmoeder die zelf geen kinderen heeft en toen dus alles heeft geërfd. Als zij nu komt te overlijden, wat gebeurt er dan met de erfenis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Volgens mij is het zo dat wanneer er niets in het testament staat over wat er gebeurt met de erfenis, het eerst naar bloedverwanten gaat, jij bent geen bloedverwant, dus het zal niet naar jou gaan.

Aangezien zij geen eigen kinderen heeft gaat het naar haar ouders. Als die niet meer leven gaat het naar de andere kinderen van je stiefmoeders ouders.
Mocht je stiefmoeder enig kind zijn geweest gaat het nog een stapje omhoog en naar het eerste bekende familielid, dus het gaat naar haar opa en oma. Waarschijnlijk leven die niet meer, maar wellicht hadden haar ouders broers en zussen (dus haar ooms en tantes), die krijgen dan de erfenis. Mochten die broers en zussen niet meer leven gaat het naar de kinderen van die broers en zussen (dus haar neefjes en nichtjes) of de kinderen daarvan.

Het werkt dus zeg maar een omgekeerde weg de stamboom op. Het verste familielid mag niet meer dan 8 stappen weg zijn (ouders: 1 stap, opa en oma: stap 2 etc.)

Hoe ik dit weet? Het is vorig jaar bij ons in de familie gekomen. Mijn moeder en al haar broers en zussen kregen op die manier een erfenis, zij waren de 8e in rij (dus als mijn moeder, of een van mijn ooms en tantes niet meer had geleefd had ik of een van mijn neven/nichten niets meer gekregen, wij waren dan de 9e in bloedlijn geweest).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Het beste is om met stiefmoeder om te tafel te gaan zitten en het hierover te hebben.Wil zij dat vs alles erft dan zal er een testament gemaakt moeten worden. http://www.erfwijzer.nl/groepen-van-erfgenamen.html
teusvh
9 jaar geleden
Er ontbreekt wat aan het verhaal. Als haar echtgenoot nog in leven is (de vader van de vragensteller) is deze ook erfgenaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even goed de toevoeging lezen teusvh,er staat dat haar vader is overleden toen zij minderjarig was.