Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zelf doe ik vrijwilligerswerk, en hierbij krijg ik ook een WIA uitkering. hoeveel onkosten vergoeding mag ik maximaal bijverdienen bij me uitkering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Onkosten krijg je niet als bijverdienste. Je mag als vrijwilliger maximaal 150 euro per maand krijgen en maximaal 1500 euro per jaar en dat maar 1 keer dus niet meerdere vrijwilligersbaantjes.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Onderstaande citaten in samenvatting:

Ja, je mag vrijwilligerswerk doen zonder gevolgen voor de uitkering als de vrijwilligersvergoeding niet hoger is dan euro 150.-/maand en euro 1500.-/jaar. (Het staat er niet bij maar de hoogte van de vergoeding mag omgerekend ook niet meer zijn dan euro 4,50/uur ).
Je moet het echter wel altijd binnen een week melden bij het UWV als je vrijwilligerswerk gaat doen en je WIA-uitkering een WGA-uitkering is.


"Mag ik vrijwilligerswerk doen naast mijn uitkering?
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk gaan doen? Dat mag. Vrijwilligerswerk kan een goede manier zijn om werkervaring op te doen. Ook is het een manier om uw sociale contacten te onderhouden. Maar bent u op zoek naar betaald werk? Dan mag het vrijwilligerswerk uw re-integratie niet in de weg staan.

Mag ik een onkostenvergoeding krijgen?
Soms krijgt u een onkostenvergoeding voor uw vrijwilligerswerk. De maximale onkostenvergoeding is € 150 per maand. Dit bedrag mag niet hoger zijn dan € 1.500 per jaar. Reiskosten worden hierbij niet meegeteld. Krijgt u niet meer dan € 150 per maand en € 1.500 per jaar? Dan heeft dit geen gevolgen voor uw uitkering.

Ontvangt u een hogere vergoeding? En kunt u niet aantonen dat dit hogere bedrag een onkostenvergoeding is? Dan verlagen wij uw uitkering wel. Wij trekken dan het bedrag boven de maximale vergoeding, af van uw uitkering. Het is dus belangrijk dat u de bonnetjes bewaart van de onkosten die u maakt.

Moet ik mijn vrijwilligerswerk aan UWV doorgeven?
Heeft u een WW-, WGA- of Ziektewet-uitkering? Of heeft u na 1 januari 2010 een Wajong-uitkering aangevraagd? Dan moet u het altijd aan ons doorgeven als u vrijwilligerswerk doet.

Heeft u alleen een WAO-, WAZ- of IVA-uitkering? Of heeft u vóór 1 januari 2010 Wajong aangevraagd? Dan heeft u geen sollicitatieplicht. U bent dan ook niet altijd verplicht om aan UWV te melden dat u vrijwilligerswerk doet. Maar om misverstanden te voorkomen, adviseren wij u het toch te doen.

In de volgende gevallen bent u altijd verplicht om vrijwilligerswerk te melden:

U krijgt meer betaald dan een onkostenvergoeding van € 150 per maand of meer dan € 1.500 per jaar.
U doet vrijwilligerswerk dat u voorheen niet had kunnen doen. Het is dus een aanwijzing dat u meer werk aankunt.
U moet vrijwilligerswerk altijd binnen 1 week nadat het bij u bekend was of bekend had kunnen zijn aan ons hebben gemeld."
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding