Op de beurs kun je ook optiecontracten kopen, kun je deze alleen weer verkopen of ook uitvoeren?

Ik weet dat opties gekocht en verkocht kunnen worden en hoe dat moet. Maar is het ook mogelijk om de optie uit te voeren? Dus ik heb een call optie op een aandeel van 25 euro en hij is 50 euro waard geworden. Kan ik dan mijn aandelen voor 25 euro kopen? En hoe werkt dat dan?

Neem als voorbeeld de binckbank (want die heb ik als broker), als dat handig is voor je uitleg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Je hebt als koper van de optie het recht deze uit te oefenen tot aan de expiratiedatum van de optie. Deze expiratiedatum valt op de derde vrijdag van de expiratiemaand. Bij "Amerikaanse" opties kan je op eender welke dag voor de expiratiedag de optie uit oefenen, bij Europese opties kan je alleen op de expiratiedag je optie uitoefenen.

Je kan je optie ook verkopen of laten aflopen zonder dat je er verder iets mee doet wat meestal gebeurt als je optie "out of the money is". Als je de optie effectief uitoefent kan je dus de onderliggende waarden aan de strike prijs kopen (call optie) of verkopen aan de strike prijs (put optie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan; Je kan de opties 'uitoefen':Oftewel: Zeggen: Ik wil nu de aandelen hebben. Uiteraard heeft het verkopen van de opties en dan aandelen kopen hetzelfde effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je hebt zelfs dat recht. Alleen doet 99,9% van de mensen dat niet omdat je dan 100x25euro= 2500 euro per contract moet betalen plus nog eens de transactiekosten. Dan had je beter in het begin gewoon de 100 aandelen kunnen kopen, want de optieopslag is best hoog.
Optiehandelaren in grondstoffen of agrarische producten oefenen meestal wel de opties uit.