Kun je in het rood doorslaan bij beleggen als je het door de bank laat beheren?

Hallo allemaal, ik wilde graag met een klein bedrag beginnen om te beleggen. Maar na wat bekende verhalen van dat het fout gaat vroeg ik me af of je meer kunt verliezen dan je hebt ingezegt als je het laat beheren door de bank?
Ik wilde graag beleggen in een redelijk actief profiel van +/- 7 % maar er is natuurlijk altijd een kans dat je alles verliest als je het er een jaar op laat staan (al is de kans niet groot). Toch vroeg ij me af of je ook in het negatieve door kunt slaan?
Buiten dat vroeg ik me ook af of je zelf rekening moet houden met de real time van de beurs als je een profiel instapt. Momenteel staat hij nogal hoog tussen zijn min en max. Wat natuurlijk niet gunstig is. Of maakt dit niet uit als de bank het voor je beheerd?
Alvast bedankt voor de antwoorden,

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Beleggen
4.1K

Het beste antwoord

Je kunt alleen in het rood komen te staan als de bank voor jou in futures en ongedekte opties gaat handelen.
Bij een redelijk actief profiel zal dit niet het geval zijn, dus in het ergste geval maak je grote verliezen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk bedankt! Weet u toevallig ook of ik zelf rekening moet houden met de real time van het profiel waar ik in wil beleggen? (Ook al laat ik het door de bank doen). Of maakt dit niks uit en beslissen de mensen van de bank gewoon wat ze denken dat het beste is voor mijn geld, wanneer ze moeten inzetten? Als ik het gewoon een paar maanden laat doorlopen.
SimonV
7 jaar geleden
Over welke bank heb je het?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SNS, je hebt verschillende profielen en bij beleggen.nl kun je de realtime volgen: http://www.beleggen.nl/SNS_Profiel_Rood
Nu staat deze toevallig in de plus, maar gisteren in de min. En als je ziet op welk punt hij staat ten opzichte van de laagste stand ooit en de hoogste stand ooit zit hij nu vrij hoog. Ik heb zelf al eens met plus 500 gewerkt en dan doe je dit allemaal zelf. Maar ik vroeg me af, als ik zo een profiel bij de bank neem en ik zet geld in, moet ik hier dan zelf ook naar kijken of bepalen de mensen van de bank dit gewoon voor je wanneer ze inzetten en weer verkopen als je het bijvoorbeeld 3 maanden gewoon "laat beleggen".
Of moet ik hier zelf naar kijken om te zien wanneer ik beter geld beleg en wanneer ik het weer verkoop?
SimonV
7 jaar geleden
Beleggingsexperts volgen de beurzen voor jou. En zorgen ervoor dat wordt belegd met het aangegeven risico.
De beurs staat nu relatief hoog, dus dit fonds ook.
Het goede moment om in te stappen is nooit te geven. Verstandigste is wel om niet steeds te kopen en te verkopen: uit onderzoek blijkt dat het geld gewoon jaren laten liggen het beste rendement geeft. Pas verkopen als je het nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit zijn de profielen op de SNS website: https://www.snsbank.nl/particulier/beleggen/sns-profielbeleggen/meer-over-sns-profielbeleggen.html
(ik twijfel nog enigszins tussen oranje (55% safer beleggen, 45% flexibel) en rood (25% safer beleggen, 75% flexibel)) maar ook van oranje en de andere "kleuren" zijn er real time koersen te volgen.
SimonV
7 jaar geleden
Je kunt zo'n beetje van alle fondsen en aandelen de koers realtime volgen.
Op zich heeft "rood" het niet slecht gedaan, vergeleken met de koers van AEX en Dow Jones. Hou wel rekening met het verkoopmoment. "Rood" is een open-end beleggingsfonds:
Er is één handelsmoment per dag. Aan- en verkooporders moeten voor 16 uur binnen zijn bij Euronext Fund Service. De volgende dag om 10 uur wordt dan bekendgemaakt tegen welke koers de aandelen gekocht, dan wel verkocht zijn.
Alleen bestensorders zijn mogelijk. Je kunt dus geen limieten stellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie, en dat is zo, want dalen compenseren vaak weer met stijgingen en andersom. En een profiel als oranje en rood zal wellicht ook meer heen en weer gaan in winst en verlies dan een "veiliger" profiel.
Bestensorders maken het dan dus lastig om te zien of ik het op een goed moment verkoop? Hoe kan ik zien bij het profiel of je limieten kunt stellen of dat alleen bestensorders mogelijk zijn?
Is dit bij een oranje profiel en de andere 2 veiligere dan via limieten? Zodat ik beter een beeld heb van mijn winst/verlies voor de verkoop?
SimonV
7 jaar geleden
Zoals gezegd, bij elk profiel kun je alleen bestens orders plaatsen, die de volgende dag pas uitgevoerd worden.
Dat is dus niets voor een actieve belegger die op elk moment wil kopen en verkopen.
SNS zegt zelf ook: "SNS Profiel Beleggen is geschikt voor beleggers met een horizon van minimaal 3 jaar." https://www.snsbank.nl/particulier/beleggen/sns-profiel-beleggen/voor-wie-is-sns-profiel-beleggen-geschikt.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ooh ik begrijp het nu. Hartelijk bedankt! Inderdaad dan moet ik het er gewoon langer op laten staan. Maar dat is misschien ook wel iets safer dan actief beleggen waardoor ik misschien wel weer een iets hoger bedrag aandurf.
paulus811
7 jaar geleden
Ik heb belegd bij Alex en daar kon je rood staan. Je kon het winstsaldo opnemen en Alex klopte pas aan nadat de koersen 90% van je beleggingen waard waren, maw je stond rood. Als het verlies onder de 90% dook kon je bijstorten en deed je dat niet binnen bepaalde tijd dan ging Alex zelf aandelen uit jouw portefeuille verkopen.
SimonV
7 jaar geleden
@Paulus811
De vraag gaat over "als je het door de bank laat beheren?"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke bedankt! Bij mij wordt het inderdaad door de bank beheerd. Maar ik heb zelf al eens met plus 500 gewerkt en daar kon je inderdaad ook in het rood gaan omdat je het daar zelf deed. Daarom mijn vraag :).
In ieder geval bedankt voor de antwoorden!