Voordelen B.V. en N.V.
•Je kan investeerders aantrekken en aandelen in ruil geven.
•Er is in geen aansprakelijkheid voor de aandeelhouders. Bij speciale omstandigheden kan een bestuurder wel aansprakelijk zijn, bijvoorbeeld bij onbehoorlijk bestuur.
•De BV of NV kan op eigen naam zaken doen. Zo kun de BV of NV een bankrekening openen, een postbus aanvragen, contracten afsluiten, facturen sturen, etc.
•Een BV of NV maakt een serieuze indruk.
•Het is relatief makkelijk om je BV of NV geheel of gedeeltelijk te verkopen door de aandelen (gedeeltelijk) over te dragen. Dit is een flink voordeel in vergelijking met bijvoorbeeld een eenmanszaak of VOF waar je alles apart moet overdragen.
Nadelen BV of NV
•Je hebt een startkapitaal nodig. Gedurende 2008 bedraagt het startkapitaal bij een BV minstens 18.000 euro en bij een NV minstens 45.000 euro.
•Formaliteiten en kosten van oprichting zijn relatief hoog. Zo moet je naar een notaris.
•Het jaarlijkse 'onderhoud' is relatief hoog. De BV of NV doet een aparte belasting aangifte, je maakt jaarstukken en hebt misschien zelfs een accountantscontrole.
•Als je aandelen verkoopt moet je naar de notaris.
•Als de BV of NV geld op de bank heeft dan is het nog niet van jou. Je zal het eerst als dividend moeten uitkeren aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bv kan je niet worden .je kunt een een mans zaak (heeft niets met het aantal medewerkers temaken.)om zetten in een bv .bij een 1 mans zaak handel je op eigen naam en aansprakelijkheid . Bij een bv ben je bestuurder Vd rechtspersoon (firma) de aandelen van een bv zijn niet vrij verhandel baar .(besloten ) wel te verkopen onderling ,hebje de meerderheid Vd aandelen ,ben je D.G.À .nadeel een mans zaak wat ik al zei ,alle lasten en lusten zijn voor je zelf .veel minder administratie enz en in de start veel minder belasting en kosten ,veel starters voordelen . De bv heeft als voordeel minder aansprakelijkheid ,maar stel je daar niet te veel van voor .foutjes in de administratie ,enz zijn direct reden tot aansprakelijkheid .nog een voordeel veel lagere belasting bij hoge winst .dat is eigelijk het moment om de eenmanszaak om te zetten in een bv . Er zijn nog andere vormen ,die je moet onderzoeken zo als V. O. F. En nog andere vormen die heel interessant kunnen zijn ,waar niemand over spreekt (in het café) ga voor goed advies naar een accountant .en check en dubbel check
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Dga minimaal inkomen €41.000 eis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja tegen woordig ,daarom moet een bv dat salaris kunnen opbrengen !dus bv is alleen interessant bij bruto winst meer dan zo 100.000
In België betekent BV "Bekende Vlaming".

Een BV als besloten vennootschap van BVBA kun je niet worden, je kunt er een oprichten. In de naam zitten samengevat zowel de voor- als nadelen: Beperkte aansprakelijkheid.

Voordelen zijn dus dat als het slecht gaat je aansprakelijkheid, na een paar jaren oprichtersaansprakelijkheid en eigenlijk ook zelfs langer als blijkt dat je zware bestuursfouten zou maken of je kapitaal niet zou beantwoorden aan je financiële noden, je slechts moet opdraaien voor enerzijds het verplicht te storten kapitaal (dus ook je niet volstorte deel moet je dan WEL storten bij faillissement) en eventueel je rekening courant als je geld privaat zou gebruiken van je vennootschap of je boekhouder of accountant dingen zo zou boeken.

Nadelen zijn ook de beperkte aansprakelijkheid, want dus moet je jaarlijkse je cijfers publiceren (in België via NBB = nationale Bank van België en Staatsblad) en je dus een duurdere boekhouding moet voeren dan bij een eenmanszaak. Tegelijk boet je ook aan privacy in en betaal je eigenlijk dikwijls MEER i.p.v. minder belastingen omdat je niet de vrijgestelde of lagere getaxeerde inkomstenschijven hebt maar meteen aan het vennootschapstarief belastingen betaalt en je boekhouder/accountant zelf ook héél wat duurder wordt dan bij een eenmanszaak.

Voor de rest moet je altijd kijken naar je concrete situatie en hoed je voor mensen die hier een 'simpel antwoord' op geven. Net dat zijn de kwakzalvers, en dat is meteen ook een van de vergeten nadelen van een BV. Zowel als Bekende Vlaming als bij het oprichten van een Besloten Vennootschap omdat je dan oplichters aantrekt met je vers kapitaal... Dat is immers een erg lucratieve markt, ook qua publicaties en contracten die je tekent met je ondernemingsnummer waardoor je bijv. ook GEEN bedenktijd hebt en alle beschermingen van de gewone particuliere consument verliest.

Succes, wat je ook doet!

VAN BELLE Jean Marc, Juridisch Adviseur VJV, (15 jaar boekhouder-fiscalist, breng wellicht de komende jaren een Belgische versie uit van het Nederladns meesterwerk-bok ZZP 2011 Handboek voor zelfstandigen, Tijs Van Den Boomen, Uitgeverij Nieuwezijds).