Een klant is jarig, wat is het meest attente om mee te reageren?

Het gaat mij hier om een zo goed mogelijke goodwill te creëren bij je klant, zonder dat de band van klant - dienstverlener in geding komt, maar puur om je relatie zo goed mogelijk te houden. Veel bedrijven sturen een mailtje naar een klant. Zit te denken aan een aantal mogelijkheden om hier mee om te gaan;
- e-mailtje sturen met gefeliciteerd
- kaartje sturen met gefeliciteerd
- kaartje sturen met een kortingsbon voor de volgende afspraak
- even bellen naar de klant om hem/haar te feliciteren

Waardoor zou iemand het meest verrast worden en het meest positieve gevoel aan over houden?

Toegevoegd na 9 minuten:
Goed om te weten, het betreft het beroep masseur.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou een kaartje met gefeliciteerd en een kortingsbon wel heel erg leuk vinden. Komt heel persoonlijk over, attent, is tegelijk een kadootje en dus goed voor de klantenbinding. Ik zou niet gebeld willen worden en een e-mail zou ik zeker niet doen, die verdwijnt maar in de stroom mails.

Hang van je business af, of je tandarts bent, of schoonheidsspecialist of notaris of begrafenisondernemer. Een kaartje met een kortingsbon voor de volgende keer doet het meestal heel goed. Behalve als je begrafenisondernemer bent.

Als ik jou was zou ik bellen en zeggen dat ik geen e-mail wilde sturen omdat ik dat zo onpersoonlijk vindt . Om dat de klant zich dan speciaal voelt en dat hebben zij graag .

Dat kaartje met die kortingsbon doet aan alsof iedereen die klant en jarig is dit krijgt van u, een kortingsbon impliceert namelijk dat u hem als klant blijft zien en dan is dat misschien in uw ogen goodwill, maar in de ogen van de ontvanger is een kortingsbon een commerciële gift. Email sturen is tegenwoordig een haastklusje, de klant zal zulks zien dat u er weinig tijd aan heeft besteedt en dat werkt averechts. Ik krijg 350 van die mailtjes als ik jarig ben. Een kaartje sturen met gefeliciteerd is een juiste balans mijns inziens: A: het geeft aan dat je hebt nagedacht over de afbeelding van het kaartje B: u heeft het persoonlijk gemaakt door er uw wens op te schrijven C: het laat zorgvuldigheid zien als u het op de verjaardag van uw klant op zijn/haar bureau doet belanden. Telefoon? neeeee, te opdringerig. Ergo u stuurt een kaart met een leuke afbeelding, u schrijft er een leuke persoonlijke wens op en u zorgt dat het kaartje op tijd arriveert bij uw klant. 1-2-3....in the pocket.

Ik vind een kortingsbon meer in het belang van het bedrijf dan in het belang van de ontvanger.. Stuur gewoon een zakelijke kaart mét waardebon voor een gratis behandeling! Commercieel gezien een kleine investering, wat zorgt voor grote waardering van de klant!! Je moet niet te zuinig zijn met investeren!!

Een handgeschreven kaart wordt in deze snelle tijden meestal erg gewaardeerd. Bij handgeschreven kaarten is het duidelijk dat er even tijd voor genomen is, om deze klaar te maken. Er een bon voor gratis behandeling bij doen is even een afweging. Het is een mooi gebaar, zeker omdat u al eens geschreven heeft, dat deze persoon via mond op mond reclame al aardig wat nieuwe klanten bij u heeft binnengebracht. Aan de andere kant wekt dit ook weer verwachtingen misschien bij de kennissen van deze man. Deze mensen zijn misschien teleurgesteld, als zij geen cadeaubon gaan krijgen op hun verjaardag.

Geef in ieder geval niets dat je niet bereid bent aan alle klanten te geven. Want zo werkt mond-tot-mondreclame ook: het wekt verwachtingen. Als je klantenbestand niet al te groot is om het toe te laten, zou ik gaan voor een handgeschreven kaart. Mét kortingsbon. Anders dan wat eerder gezegd is, is een kortingsbon echt niet alleen jouw commerciële belang. Jij én de klant hebben er wat aan. De klant krijgt korting, jij krijgt omzet. Dat kan de band tussen vaste klant en dienstverlener versterken, juist zonder dat je de grens naar persoonlijke vrienden overschrijdt. Bij een bon voor een gratis behandeling overschrijd je die grens wel. Een bon voor een massage is typisch een cadeau dat je van een persoonlijke vriend kunt krijgen. Het is je vriend niet, het is een klant. En ik begrijp dat je de relatie ook niet méér wilt laten zijn dan tussen gewaardeerd dienstverlener en goede klant.

Niets doen. Dit soort handelingen van ondernemers wordt door klanten meestal als klef ervaren met een achterliggende bedoeling.

Uit ervaring weet ik dat klanten het zeer waarderen als je ze een persoonlijk kaartje stuurt. Je hoeft geen kortingsbon o.i.d. te sturen. Het feit dat je aan ze denkt is al wat waard.

Liever gewoon een kaartje (evt met kortingsbon). Persoonlijk zou ik het niet negatief ervaren als er een kortingsbon bij zit. Bij Sunday's (zonnebanktoko) maakte ik daar altijd dankbaar gebruik van en was het wel een trigger voor mij om weer eens een paar keer te gaan. Succes!

kaartje sturen met een kortingsbon voor de volgende afspraak.

Ik zou geen email versturen. Het leukst is denk ik om te bellen, maar dat ligt wel aan jou. Ben jij een vlotte prater en doe je dit gemakkelijk? Of denk je dat het lastig gaat worden en voel je je er ongemakkelijk bij. Indien dit niet het geval is zou ik bellen en tevens mededelen dat hij bij een volgende massage een leuke korting krijgt! Indien je je niet zo prettig voelt bij bellen zou ik een kaart sturen met daarbij een kortingsbon. Hou er wel rekening bij dat je dit dan in het vervolg bij bijna al je klanten moet doen he? Want als je in een dorp je massage praktijk hebt en klanten gaan onderling met elkaar praten en de 1 heeft wel een kaart gehad en de ander niet, dan krijg je vragen en zullen ze dat niet begrijpen.

Je zou je ook kunnen realiseren dat je niets HOEFT te doen. Het zit in JOUW hoofd, dat dat belangrijk is! Je kunt misschien : (want dat doorkruist de gewenste persoonlijke /versus / klant-masseur relatie veel minder.. ) misschien beter een leuke attentie kunnen sturen wanneer iemand 1 jaar bij jou klant is. (jubileum-aktie!) of wanneer iemand voor de 10e keer een afspraak heeft gemaakt, de 11e afspraak zoveel % korting te geven. (vaste klant -aktie!!) Jij geeft zelf namelijk heel duidelijk aan dat je de klant/masseur relatie niet te persoonlijk wilt maken, daarom zul je dus 'dingen' (reclame-acties, en klanntenbinding-acties) moeten verzinnen die ook niet de persoonlijke sferen raken! Succes!

Gewoon ff bellen, dat vind iedereen leuk als tie gebeld wordt op zijn/haar verjaardag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100