Ex-partner laten inwonen bij haar ouders t.b.v. ontbinding samenlevingscontract om meer toeslag/voorl. aanslag te krijgen. Mag dat?

Hallo,

Ik heb een aantal vragen. Het doel is om in aanmerking te komen (in elk geval voor één jaar) voor (meer) Toeslagen / Voorlopige Aanslag.

Mijn situatie:
- Samen met ex-partner een hypotheek
- Samen met ex-partner 3 kinderen
- Zij woont in een (tijdelijke) recreatiewoning.
- Ik woon in onze koopwoning
- Samenlevingscontract hebben we ontbonden

Ik heb zojuist met de Belastingdienst gebeld om te vragen wanneer we nou fiscaal partner af zijn. Dit blijkt pas zo te zijn, na verhuizing-opgave bij de Gemeente!

Ik wil haar overtuigen zich in te laten schrijven als inwonende bij haar ouders. Behalve wat gemeentelijke toeslag zullen de ouders er geen last van hebben lijkt me. Is dit zo of ziet iemand nog verdere nadelen?

Onze 3 kinderen staan daarna nog altijd bij mij, in ons koophuis, geregistreerd. Hierdoor zal ik toch recht hebben op alleenstaande ouderkorting, het deel: onderhoud kinderen jonger dan 21 jaar in kunnen vullen in de belastingsoftware en wat meer aan kinderopvangtoeslag etc. kunnen ontvangen? (kinderbijslag laat ik dan 'gewoon' door haar ontvangen).

Of zie ik iets over het hoofd? Bedankt vast.

Groet,

Wesley

Toegevoegd na 24 minuten:
Hoooo, in de titel staat het niet goed; het gaat om het 'Ontbinden fiscaal partnerschap' (niet ontbinden samenlevingsovereenkomst).

Weet jij het antwoord?

/2500

U probeert allerlei krenten uit de belastingpap te vissen. En u weet: wie het onderste uit de kan wil hebben, kan het deksel op de neus krijgen. Uw ex staat nu nog bij u ingeschreven. Samen met de kinderen. U bent inderdaad fiscaal partner af zodra uw ex zich op een ander adres heeft ingeschreven. U kunt overigens in de belastingaangifte voor het jaar van uit elkaar gaan nog kiezen voor voljaars-fiscaal partnerschap. In sommige situatie kan dat voordeel opleveren, bijvoorbeeld als er hypotheekrenteaftrek is. In uw verhaal mis ik overigens hoe u het denkt te gaan regelen met de hypotheekrenteaftrek als er geen fiscaal partnerschap meer is. Als u gezamenlijk de woning in eigendom hebt, is immers slechts 50% van de hypotheekrente voor u aftrekbaar. Voor uw ex nog 2 jaar. Daarna komt de woning voor haar in box 3 (echtscheidingsregeling) De alleenstaande ouderkorting krijgt u alleen maar als uw ex vóór 1 juli 2014 is uitgeschreven en er minimaal 1 kind op uw adres ingeschreven blijft staan. Als alle kinderen op het adres bij de ouders van uw ex ingeschreven worden, krijgt u natuurlijk niet de alleenstaande ouderkorting. Er woont dan immers geen kind bij u. Of wilt u opteren voor het co-ouderschap? Dat betekent wel dat u moet aantonen dat minimaal 1 kind voor minimaal 3 dagen per week bij u is. U realiseert dan wel de alleenstaande ouderkorting. E als het inwonend kind nog geen 12 jaar is en u inkomen uit werk hebt realiseert u ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Geen misselijke belastingkortingen: beide opgeteld kunnen meer dan € 4000 minder te betalen belasting opleveren. En dan wilt u ook de aftrek van de kinderalimentatie realiseren (levensonderhoud kinderen tot 21 jaar). Dan moet u snel zijn, want in 2015 zal volgens vergevorderde plannen deze aftrekpost verdwenen zijn. U komt alleen maar in aanmerking voor deze aftrekpost als u geen kinderbijslag ontvangt. Als het kind studiefinanciering krijgt is er ook geen kinderalimentatie mogelijk. Let op: het kindgebonden budget is gekoppeld aan de kinderbijslag. Zie voor informatie over de kinderbijslag bron 2. Helaas voor u zal in 2015 behalve de aftrek voor levensonderhoud kinderen tot 21 jaar ook de alleenstaande ouderkorting verdwenen zijn. Zie bron 1. Een tip voor u: Houdt u in de eerste plaats het welzijn van de kinderen (en anderen) in de gaten. Daarnaast mag u best rekenen. Als dit maar niet ten koste van uw aller welzijn gaat.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aa...
https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/ve...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100