Is productiewaarde hetzelfde als toegevoegde waarde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee

Antwoorden (1)

Stel dat je brood wilt maken, en je bent €2,50 kwijt aan de grondstoffen (Meel,water, enz..) dan is de € 2,50 de productie waarden. De waarde om het product te kunnen produceren.

Een bakker kan dat brood dan niet voor € 2,50 verkopen, omdat de bakker zelf graag ook nog een brood wilt eten en er dus anders helemaal niets aan verdient.

De bakker wilt hier dus een beetje aan verdienen, om zelf ook te kunnen leven.
De bakker besluit om het brood voor € 4,50 te verkopen om er zelf wat aan te verdienen. Het gene wat hierbij wordt berekend noemen we de toegevoegde waarde.

€ 4,50 (Verkoopwaarden) - € 2,50 (Productiewaarden) = € 2,00 (Toegevoegde waarden)

In dit verhaal heb ik de belastingen even buiten beschouwing gehouden.

Toegevoegd na 18 seconden:
Het antwoord is dus NEEN