Wat valt allemaal onder het ´eigen vermogen´?

Ik ben bezig met het regelen van huurtoeslag, maar hier staat dat je vermogen niet hoger dan een bepaald bedrag mag zijn. Dit staat op de site als uitleg: Wat is mijn vermogen?

Tot uw vermogen hoort onder meer spaargeld, aandelen en een vakantiehuis. Ook vermogen dat u hebt in het buitenland telt mee. Het gaat om uw vermogen op 1 januari 2013

Hoort daar dan alleen je spaarrekening bij en niet de lopende rekening (pinpas)? En als ik die huurtoeslag dan wil aanvragen gaat het om het bedrag dat ik op 1 januari 2013 had, en niet wat ik nu heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Spaar + betaal bij elkaar dacht ik
Ritsuka
10 jaar geleden
Gaat er gewoon om dat het niet boven 20000 is, zoiets
ronron1212
10 jaar geleden
Heel simpel al het geld dat je bezit spaar lopende en wat voor rekening dan ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan wat ik in bezit had op 1 januari 2013? Of kijken ze ook naar mijn vermogen op de dag van aanvragen?
Ritsuka
10 jaar geleden
Isdat zoveel vschil dan?
ronron1212
10 jaar geleden
Dat heb je toch al gelezen dat staat al in je vraag
Tot uw vermogen hoort onder meer spaargeld, aandelen en een vakantiehuis. Ook vermogen dat u hebt in het buitenland telt mee. Het gaat om uw vermogen op 1 januari 2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik van mijn vermogen op 1 januari uit ga heb ik wel recht op huurtoeslag, en nu niet meer. Vandaar mijn vraag.
ronron1212
10 jaar geleden
waarom vraag je het dan aan als je achteraf er geen recht meer op hebt betaal je terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ron: achteraf wordt gecontroleerd wat je op 1 januari aan vermogen had. Dus je hoeft niet terug te betalen: als je ná 1 januari boven de vrijstelling uit kwam, maakt dat niet uit. Hooguit voor je vrijstelling van het volgende jaar, tenzij je vóór 1 januari dat geld weer uitgeeft. Behalve als je er een tweede huis of aandelen van koopt, dan blijft het als vermogen tellen. Als je ervan op vakantie gaat of er een auto of kleding van koopt, telt dat niet mee zolang het op 1 januari maar niet op je rekening staat. (Of in een oude sok zit, want dan moet je het natuurlijk ook gewoon opgeven.)
ronron1212
10 jaar geleden
Aan het eind van het jaar wordt het wederom gecontroleerd of je dat jaar voldeed. Per 1 januari is een voorlopige mogelijkheid bij wijziging moet je die melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die regels zijn gewijzigd, per 2011 of 2012(?) ongeveer. Eerder werd gekeken naar het gemiddelde van je vermogen van 1 januari en 31 december. Tegenwoordig wordt alleen gekeken naar het vermogen op 1 januari. Je moet 'ja' invullen bij je aangifte als je OP 1 januari van het aangiftejaar (evt. samen met partner en/of kinderen) vermogen had van boven de vrijstellingsgrens. Je definitieve recht kan dus pas worden bepaald na je belastingaangifte. Als je over dit jaar huurtoeslag wilt aanvragen, kun je dus bij aanvragen al weten of je wat betreft je vermogen daar recht op zou hebben. Volgend jaar wordt dan je definitieve recht bepaald n.a.v. je aangifte. Dan wordt er dus gekeken naar je inkomen en vermogen. Bij het aanvragen nú hoef je niet aan te geven wat je op 1 januari aan vermogen had. Maar bij het bepalen van je definitieve recht volgend jaar, wordt er dus gekeken naar je aangifte. Maar wat je daar invult, is of je op 1 januari 2013 een vermogen had van boven de vrijstelling. Had je dat niet, dan heb je gewoon recht op huurtoeslag (als je voldoet aan de overige eisen, uiteraard). Ook al had je vanaf bijvoorbeeld April een vermogen van bóven die grens. Wijzigingen van inkomen moet je melden, maar vermogen niet. Geen recht op huurtoeslag op basis van het vermogen bestaat als je over je vermogen vermogensrendementsheffing betaalt. Dat betaal je als je op 1 januari spaargeld hebt boven de vrijstellingsgrens. Het maakt dus écht niet uit of je later in het jaar daar boven komt, want vermogensrendementsheffing betaal je enkel als je op 1 januari vermogen hebt van boven de vrijstelling.

Het beste antwoord

Zo ongeveer alles, behalve een eigen woning waar je in woont en goederen die je gebruikt. Een auto die jij of je gezinsleden gebruiken, telt niet als vermogen en ook het gespaarde bedrag van een levensloopverzekering of bijv. bossen en natuurterreinen niet. Maar al je geld zowel op bankrekeningen als contant, inclusief eventuele aandelen, beleggingen en openstaande vorderingen (bijv. uitgeleend geld). Ook geld van inwonende minderjarige kinderen wordt daar tegenwoordig bij gerekend (was tot voor kort een aparte vrijstelling voor tot ik meen 3000 euro per kind).

Zo staat het in de uitleg van het aangifteprogramma:

Wat geeft u aan?
-bank- en spaartegoeden
-aandelen, obligaties, winstbewijzen en opties die niet bij een aanmerkelijk belang horen, zoals:
*uw maatschappelijke beleggingen
*uw beleggingen in durfkapitaal en cultuurfondsen
-vorderingen, zoals uitgeleend geld, en contant geld
-tweede woning, bijvoorbeeld een vakantiewoning
-overige onroerende zaken, bijvoorbeeld een woning die u verhuurde of verpachtte, of een schuur of terrein
-niet-vrijgestelde deel van uw kapitaalverzekeringen
-rechten op periodieke uitkeringen, die niet in box 1 worden belast
-overige bezittingen, zoals:
*uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE)
*uw aandeel in een onverdeelde boedel

Verder is de peildatum inderdaad 1 januari. Eerder was dat een gemiddelde van wat je aan het begin en het eind van het jaar in bezit had, tegenwoordig wordt er enkel en alleen gekeken naar wat je op 1 januari op (o.a.) je bankrekeningen had staan. Het kan dus gunstig zijn om net voor het eind van het jaar nog een aankoop te doen van iets wat je anders toch op termijn wel had gekocht om onder het vrijgestelde bedrag te komen. Wat er gedurende de rest van het jaar op je rekening staat, maakt weer niets uit. En als je volgend jaar op 1 januari weer onder het vrijgestelde bedrag komt, heb je het jaar daarop ook weer recht op huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spaargeld, beleggingen en een vakantiehuis of jacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles: je lopende rekening(en), spaarrekening(en), aandelen en zelfs contant geld maar hier geldt in de aangifte een vrijstelling voor van ik dacht 600 euro dus die zal hier ook wel van toepassing zijn. Maar in feite dus je hele bezit, behalve consumptiegoederen zoals je bank (om op te zitten), je tv of je piano (om muziek mee te maken). Om het makkelijk te maken: als je een instrument bezit om het het later te verkopen omdat het meer waard is geworden, dan is het weer wel vermogen.... ;)