Wat valt allemaal onder het ´eigen vermogen´?

Ik ben bezig met het regelen van huurtoeslag, maar hier staat dat je vermogen niet hoger dan een bepaald bedrag mag zijn. Dit staat op de site als uitleg: Wat is mijn vermogen?

Tot uw vermogen hoort onder meer spaargeld, aandelen en een vakantiehuis. Ook vermogen dat u hebt in het buitenland telt mee. Het gaat om uw vermogen op 1 januari 2013

Hoort daar dan alleen je spaarrekening bij en niet de lopende rekening (pinpas)? En als ik die huurtoeslag dan wil aanvragen gaat het om het bedrag dat ik op 1 januari 2013 had, en niet wat ik nu heb?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo ongeveer alles, behalve een eigen woning waar je in woont en goederen die je gebruikt. Een auto die jij of je gezinsleden gebruiken, telt niet als vermogen en ook het gespaarde bedrag van een levensloopverzekering of bijv. bossen en natuurterreinen niet. Maar al je geld zowel op bankrekeningen als contant, inclusief eventuele aandelen, beleggingen en openstaande vorderingen (bijv. uitgeleend geld). Ook geld van inwonende minderjarige kinderen wordt daar tegenwoordig bij gerekend (was tot voor kort een aparte vrijstelling voor tot ik meen 3000 euro per kind). Zo staat het in de uitleg van het aangifteprogramma: Wat geeft u aan? -bank- en spaartegoeden -aandelen, obligaties, winstbewijzen en opties die niet bij een aanmerkelijk belang horen, zoals: *uw maatschappelijke beleggingen *uw beleggingen in durfkapitaal en cultuurfondsen -vorderingen, zoals uitgeleend geld, en contant geld -tweede woning, bijvoorbeeld een vakantiewoning -overige onroerende zaken, bijvoorbeeld een woning die u verhuurde of verpachtte, of een schuur of terrein -niet-vrijgestelde deel van uw kapitaalverzekeringen -rechten op periodieke uitkeringen, die niet in box 1 worden belast -overige bezittingen, zoals: *uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE) *uw aandeel in een onverdeelde boedel Verder is de peildatum inderdaad 1 januari. Eerder was dat een gemiddelde van wat je aan het begin en het eind van het jaar in bezit had, tegenwoordig wordt er enkel en alleen gekeken naar wat je op 1 januari op (o.a.) je bankrekeningen had staan. Het kan dus gunstig zijn om net voor het eind van het jaar nog een aankoop te doen van iets wat je anders toch op termijn wel had gekocht om onder het vrijgestelde bedrag te komen. Wat er gedurende de rest van het jaar op je rekening staat, maakt weer niets uit. En als je volgend jaar op 1 januari weer onder het vrijgestelde bedrag komt, heb je het jaar daarop ook weer recht op huurtoeslag.

Spaargeld, beleggingen en een vakantiehuis of jacht.

Alles: je lopende rekening(en), spaarrekening(en), aandelen en zelfs contant geld maar hier geldt in de aangifte een vrijstelling voor van ik dacht 600 euro dus die zal hier ook wel van toepassing zijn. Maar in feite dus je hele bezit, behalve consumptiegoederen zoals je bank (om op te zitten), je tv of je piano (om muziek mee te maken). Om het makkelijk te maken: als je een instrument bezit om het het later te verkopen omdat het meer waard is geworden, dan is het weer wel vermogen.... ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100