is het verstandig om een gedeelte van mijn hypotheek af te lossen?

Ik ben werkloos en heb nog 1,5 jaar ww.
Maar ik heb meer vermogen dan je mag hebben voor bijstand .
Nu heeft de belastingadviseur mij geadviseerd om een gedeelte hier van mijn hyptheek af te lossen .
Maar heb nu vijf jaar geleden dit huis gekocht is het dan nu wel verstandig om een gedeelte af te lossen omdat ik nu nog niet zoveel heb afgelosd.
En hij zie dat bij bijstand het laatste ww ook bij het vermogen word berekend daarom was het verstandig om nu mijn vermogen te verminderen klopt dit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor zover ik altijd begrepen heb maakt het niet uit. Vermogen is vermogen, of het nu vast in het huis zit of op de bank staat. Bij vermogen wordt ook de auto boven een bepaalde waarde gerekend.
Heb je teveel geld op de bank, dan moet je dat eerst gebruiken binnen een redelijke termijn (dwz geen 10000 ineens afhalen om op vakantie te gaan ) Zit het geld in het huis dan zal je dat te koop moeten zetten. Dit geldt niet als u bij ontslag 50 jaar of ouder bent, dan komt u in de IOAW en dan telt het vermogen niet om bijstand te krijgen
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat meende ik al dat heb ik hem ook verteld en hij zie dat klopt maar dan ging de maandelijkse kosten die ik nu voor de hyptheek betaal omlaag.
Dit vind ik wat vreemd omdat ik net dit huis vijf jaar heb en als je nu wat aflost zal dat niks uit maken op mijnmaandelijke hypotheek kosten volgens mij.
Computoon
10 jaar geleden
Als je aflost, gaan de maandelijkse hypotheeklasten omlaag (al is het maar met enkele tientjes, maar dan wel vanaf dat moment gedurende de rest van de looptijd). De hoofdsom wordt namelijk lager door aflossen en daardoor ook de rentelasten. Je moet wel kijken onder welke voorwaarden aflossen mogelijk is (vaak 10 tot 15% van de oorspronkelijke hoofdsom, per jaar. Zou je meer aflossen dan toegestaan dan wordt een 'boete' berekend.
Uiteraard zorgt de aflossing voor een iets lagere aflossing van de hyotheekrente. Als je ziet hoe weinig rente de banken geven op spaartegoeden, dan zou mijn idee inderdaad zijn om af te lossen, al was het maar om die reden. De rente die je betaalt op geleend geld (ook na het belastingvoordeel wegens aftrekbaarheid van renteschuld, is meer dan de rentevergoeding die je krijgt op spaargeld. Bovendien wordt het saldo op je bankrekening lager, wat zorgt voor een lagere vermogensrendementheffing (de bekende saldi in box 3).
ItisILeClerc
10 jaar geleden
je zult het huis niet te koop hoeven zetten, dat is bangmakerij
wel zul je dan bijstand in de vorm van een lening krijgen, ipv een gift
dus wat dat betreft maakt aflossen weinig uit
fisbel
10 jaar geleden
ItisLeClerc:
Wat u zegt is waar voor iemand die nog geen 50 jaar is. Vanaf 50 jaar zal de IOAW gelden met vrijstelling van vermogen. De leeftijd is dus essentieel voor het geven van advies. Wat goed is in uw reactie is dat de eigen woning meestal niet te koop hoeft te worden gezet. (of afgedwongen verhuizing)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus ik hoef mijn huis niet te verkopen maar ik meende dat die wel meetelde voor de bijstand .
Ja en voor IOAW ben ik dan als mijn WW afloopt nog een half jaar te jong want dan ben ik 49 en een half jaar hoe zit dat dan krijg ik dan een half jaar bijstand en als ik 50 wordt IOAW of blijft het dan bijstand ?