Als je belastbaar inkomen in schijf 2, 3 of 4 stijgt maar hij blijft wel in dezelfde schijf, is dat dan progressief of proportioneel?

Als je belastbaar inkomen bijvoorbeeld van 34000 (schijf 3) stijgt naar 35000 (ook schijf 3), noem je dat dan progressief of proportioneel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De belastingheffing in schijf 1 is progressief. Het GEMIDDELDE belastingtarief wordt hoger wordt naarmate het inkomen stijgt. Dit in tegenstelling tot vlaktaks waarbij ieder inkomen met hetzelfde percentage wordt belast, bijvoorbeeld 35%. De vlaktaks is een proportioneel belastingstelsel waarbij de totaal verschuldigde belasting gelijk blijft als percentage van het inkomen naarmate het inkomen hoger is. De gemiddelde belastingdruk blijft hier dus gelijk.

In Nederland is sprake van een progressief belastingstelsel voor inkomen uit werk en woning (box 1), terwijl sinds 2001 voor inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en inkomen uit sparen en beleggen een proportioneel belastingstelsel geldt. Deze vlaktaks is resp. 25% voor box 2 en 30% voor box 3.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Progressieve_inkomstenbelasting en ook de link in de bron.
fisbel