Waar is het geld dat op mijn chipknip staat?

Als ik geld op mijn chipknip zet, staat dat geld - vanuit mijn standpunt gezien - op de chipknip. Bijvoorbeeld:
--  Eerst staat er € 100 op mijn bankrekening en niets op mijn chipknip.
--  Ik zet € 20 op mijn chipknip.
--  Nu staat er € 80 op mijn bankrekening en € 20 op mijn chipknip.
--  Die € 20 kan ik nu gebruiken om chip-betalingen te doen.

Maar... nu bedacht ik mij...

Currence (de eigenaar van de chipknip) kan die € 20 overal voor gebruiken. Achter de schermen zou het bovenstaande als volgt kunnen functioneren:

Wanneer ik geld op de chipknip zet, gaat dat geld in werkelijkheid (achter de schermen) naar een rekening van Currence. Ik DENK dat ik € 20 op mijn chipknip heb, maar in werkelijkheid heb ik alleen maar het recht (geen geld) om voor € 20 betalingen te doen. Currence kan mijn geld gebruiken om te beleggen, en zo winst te maken.

Als ik bijvoorbeeld € 4 betaal bij een parkeermeter, DENK ik dat die € 4 van mijn chipknip komt. In werkelijkheid (achter de schermen) maakt Currence die € 4 over van hun eigen rekening naar de rekening van de eigenaar van de parkeerautomaat.

Mijn chipsaldo staat dus in werkelijkheid op een rekening van Currence, en Currence kan daar leuke dingen mee doen. Ik merk daar niets van, want vanuit mijn gezichtspunt lijkt het net alsof het geld op mijn chipknip staat. Degene aan wie ik via een chiptransactie betaal merkt er ook niets van, want als ik chip krijgt die persoon zijn geld.

Werkt dit inderdaad zo?

Cryofiel
10 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Het onderstaande wilde ik nog toevoegen, maar dat paste niet meer - vandaar dat ik het in deze reactie schrijf. -- Als ik Currence was, zou ik deze truc toepassen (mits wettelijk toegestaan): gratis geld waar je winst mee kunt maken, en niemand heeft er last van. Sterker nog, niemand merkt er zelfs maar iets van. Een business model om van te smullen! Gebeurt dit ook werkelijk zo?
Zo ja, zijn er referenties waar dit wordt beschreven?
Zo nee, waarom niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo: ik begrijp wat je bedoelt en ik heb geen enkel antwoord gelezen wat bewijst of jij gelijk hebt of niet.

Het beste antwoord

Het geld komt nooit in handen van Currence. Currence faciliteert het betalingssysteem (ook Ideal en nog wat andere systemen). Je moet het tegoed op je chipknip zien als een extra betaalrekening van je bank, waar je geen cent rente op krijgt. Als je iemand betaalt met een chipknip, maakt je bank het bedrag over naar de bankrekening van de begunstigde.
In geval van een defecte kaart, kun je de kaart opsturen naar je bank, die maken het chipkniptegoed over naar je rekening, dus niet Currence.
De chipknip stopt op 1 januari a.s. te bestaan, als je hem niet leegmaakt voor die tijd ben je je geld kwijt.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Oké, dan is het dus niet Currence, maar mijn bank. De onderliggende vraag blijft bestaan: staat het geld echt op mijn chipknip, of staat het geld op een aparte rekening bij mijn bank en kan mijn bank erover beschikken zolang degene aan wie ik een chipbetaling heb gedaan het geld nog niet heeft geclaimd?
escape
10 jaar geleden
Dat schrijf ik ook in mijn antwoord: "Je moet het tegoed op je chipknip zien als een extra betaalrekening van je bank". Je bank kan doen en laten met je saldo op je chipknip wat ze willen, totdat je het aanspreekt.

Andere antwoorden (3)

Jouw geld staat echt op de chip. Op het moment dat dat geld 'op' is, kun je namelijk niet meer betalen met de kaart tot je nieuw geld geladen hebt. Wat dat betreft is het precies hetzelfde als muntgeld en bankbiljetten in je portemonnee. "Op is op". Er is geen sprake van een online verbinding met een tussenliggende instantie als je met de chip betaalt (je hoeft ook geen pincode in te toetsen). Bij een pinbetaling is dat anders.
Computoon
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat je schrijft is mij bekend. Echter, exact hetzelfde systeemgedrag zou ik ook ondervinden wanneer het geld niet fysiek op mijn chip zou staan, maar op een rekening bij mijn bank, en mijn chip alleen maar bijhoudt hoeveel euro's van die bank-rekening ik via mijn chip mag uitgeven. Anders gezegd:
Aan het geobserveerde gedrag is niet te zien of het geld fysiek op de chip staat (wat ze mij wijsmaken, en wat zeker een mogelijkheid is), of dat het geld bij de bank staat en dat mijn chip alleen het tegoed bijhoudt, terwijl mijn bank intussen met het geld kan doen wat ze wil.
Het geld staat op de kaart, want...

Je kunt het bedrag uitlezen met een chiplezer van de postbank. Een stand alone lezertjes die je in je tas kunt doen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie afbeelding

Toegevoegd na 17 minuten:
Je ziet dat er dus helemaal geen informatie uit de rekening van Currency kan worden gelezen. En toch geeft de lezer precies het bedrag weer.
(het is een nieuwe kaart, en ik heb nog niets ge-chipknip-t).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Het *hoeft* nog steeds niet zo te zijn dat het geld op de kaart staat. Het bedrag (bij jou € 25) zou best alleen een recht kunnen zijn. Jij hebt nu het recht op jouw kaart staan (dus geen geld) om betalingen te doen ter waarde van € 25. Wanneer jij een betaling van € 4 doet, heb jij daarna het recht om betalingen te doen ter waarde van € 21. De ontvanger van jouw € 4 heeft het recht om € 4 op te eisen van de bank (en hij zal, als hij verstandig is, gebruik maken van dat recht). Dus ook als er netjes € 25 op jouw lezer verschijnt, is het goed mogelijk dat die € 25 in werkelijkheid op een rekening bij de bank staat, en dat jij slechts het recht hebt dat bedrag uit te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus de Bank beheert mijn geld, slaat het bedrag waar ik recht op heb op mijn rekening op, en met dat recht kan ik het geld er te pas en te onpas opnemen of op storten, dus beheren. Dan is het recht om dat geld te gebruiken toch ook mijn eigen geld, want IK ben de beheerder. De Bank belegt het wel, maar mijn.... saldo, dat zichtbaar is, blijft altijd opneembaar.
Het gaat om elektronisch geld. D.w.z. dat er dus geen fysiek middel tegenover staat. De waarde is dus alleen af te lezen aan de stand van een paar bitjes. Puur en alleen omdat wij aan die stand een bepaalde fysieke waarde toekennen werkt een chipknip. Anders zouden je euro's op je chipknip net zo goed punten i.p.v. geld kunnen zijn.
(hetzelfde geld overigens ook voor je gewone banksaldo !)

Hetgeen je dus moet volgen zijn niet de bedragen, maar het spoor van de waarde die zich van je bankrekening naar je chipknip verplaatst.

Bij het laden van je chipknip gaat er b.v. 10 euro van je bankrekening naar je chipknip. Je chipknip wordt daardoor 10 euro meer waard en je bankrekening 10 euro minder. Noch de bank, nog currence hebben een wijziging op hun saldo. (wel heeft de bank 10 euro minder van jouw bankrekening om mee te speculeren)

Wanneer jij op het terras een drankje van 2 euro afrekent word er 2 euro van de waarde van je chipknip afgeschreven. Elektronisch worden er dus wat bitjes omgezet die er voor zorgen dat jouw chipknip 2 euro minder waard wordt en de bankrekening van de serveerster 2 euro meer.

Wanneer jij jouw chipknip zou hacken en de bitjes aan zou passen zodat de chipknip een waarde aangeeft van 200 euro, dan zou je daar gewoon mee kunnen betalen. Net zoals wanneer jij nieuw bankpapier bij zou drukken. (dat het niet mag dat is een ander verhaal) Ook daar komen noch je bank of currence tussen. Toch is er nieuw geld.

Dus om antwoord te geven op je vraag: je geld is daar waar we er de waarde aan toekennen: op je chipknip, dus !