Is het versterken van onderbesteding procyclisch beleid?

Economisch vraagje!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
1.2K

Antwoorden (1)

Procyclisch is dat je vanuit de conjunctuurgolf de conjunctuur een "extra" boost geeft om naar hoog/laag conjunctuur te gaan. Als deze daar al naar op weg is.

Dat wil zeggen als je onderbesteding hebt en dan volgens een procyclisch beleid gaat voeren dat je dan de kenmerken van laagconjunctuur gaat gebruiken om tot het dieptepunt te komen

Voorbeeld:
Economische crisis/laag conjunctuur --> rente stijgt (sparen wordt aantrekkelijker/lenen duurder mensen geven nog minder uit) = procyclisch
--> rente daalt (sparen wordt minder aantrekkelijk/lenen goedkoper, mensen lenen meer/geven meer gel uit) = anticyclisch