Wie krijgt de euro als deze worden bijgedrukt?

Ik snap er helemaal niets meer van...

1. Lees regelmatig dat banken een record bedrag stallen bij de ECB. Wat doet de ECB dan met dat geld?

2. Geld heeft alleen maar de waarde omdat wij die waarde hebben afgesproken, er is geen tegenwaarde in goud. Dus als er geld bijgedrukt wordt en we spreken af dat dit dezelfde waarde behoudt wat is dan het probleem?

3. Lijkt mij logisch dat er steeds meer geld moet bijkomen als de wereldbevolking groeit.

4. Griekenland is failliet maar de Grieken niet, die hebben miljarden op een buitenlandse rekening staan...

5. Eerst worden banken gered door de overheid en nu moeten de banken de overheid redden door staatspapier af te waarderen, waardoor banken in de problemen komen etc etc.

Hoe werkt dit in vredesnaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.1K

Het beste antwoord

Dit zijn een heleboel vragen. Over elk valt veel te zeggen.
1. De ECB gebruikt het geld momenteel vooral om staatsobligaties mee te kopen.
2. Het klopt. Maar dat geldt net zo goed voor goed, olie, grond, en al het andere waar je een waarde aan kunt hechten. Zonder goudstandaard kan de wisselkoers tussen geld en goud variëren. Maar waarom zou je ook vasthouden aan een goudstandaard als iedereen weet dat je geld kunt omwisselen voor alle mogelijk zaken, inclusief goud? En heeft goud dan een vastere waarde? Neen! Momenteel is goud erg duur en het is onjuist te stellen dat de Euro zoveel minder waard is geworden. Immers, vrijwel alles heeft ongeveer dezelfde prijs als vorig jaar, behalve goud. Als er geld wordt bijgedrukt komt de waarde van de Euro onder druk. Meteen spreken over hyperinflatie is onzinnig. Bedenk dat de VS ook op behoorlijke schaal dollars bijdrukken en China doet het al jaren om de koers van de Yuan te drukken. Er zijn ook andere middelen om de koers te beïnvloeden, zoals het renteniveau, en aankopen/verkopen van andere munten. En als de koers van de Euro zou dalen, zou dat onze export ten goede komen (wij worden goedkoper), zou de import afnemen (dat wordt duurder) en zou de betalingsbalans sterk verbeteren (de verhouding tussen die twee). Ik ken wel een paar Eurolanden waarvoor dat heel goed zou zijn. Wijzelf zouden de inflatie die daar het gevolg van zou zijn kunnen compenseren met een loongolfje zodat het voor ons niet zoveel uitmaakt (wel voor de banken - maar dan komt de rekening eindelijk eens waar die mijns inziens hoort te liggen). Zo zou de boel in Europa weer wat in balans kunnen komen. Jammer dat het sentiment van velen hier zo op tegen lijkt te zijn.
3. Normaal gesproken komt er geld bij in hetzelfde tempo als de economie groeit. Dan blijft de waarde van de munt - normaal gesproken - gelijk. Ik zeg twee keer "normaal gesproken" want het zijn geen normale tijden.
4. Griekenland is nog niet failliet. En dat rijke Grieken hun geld in het buitenland stallen lijkt me logisch. Erg slecht voor het land, maar logisch gezien vanuit de privé belangen.
5. De wijze waarop de banken zijn betrokken bij het financieren van probleemlanden lijkt inderdaad onverstandig. Op deze wijze wordt een domino-effect gecreëerd. Het gaat hier echter om vele belangen, zowel van individuele Eurolanden (Frankrijk en Duitsland voorop) als hun grote nationale banken. Dat is het speelveld en dat is niet gemakkelijk. Vandaar dat strenge regels nodig zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De ECB krijgt dat geld. En zij leent dit geld weer uit aan banken. Hoe meer "cash" de banken hebben, hoe meer geld zij moeten betalen aan de ECB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ECB geeft rente aan de banken, en leent het geld vervolgens uit aan nationale banken of overheden die geld nodig hebben.

Geld heeft waarde omdat we vinden dat dat geld die waarde heeft.. En omdat er een formele goud-reserve tegenover stond. En omdat we nu geloven dat de hoeveelheid geld die in omloop is, in verhouding staat tot de grootte van de economische waarde van het land dat het geld uitgeeft. Het is niet zo dat het zomaar los hangt en dat je 10% meer geld kan drukken.
Als er meer mensen komen moet er meer geld komen. En ook als er inflatie is moet er meer geld komen. Echter, het leuke van geld drukken zonder economische groei is: Het wordt minder waard. Waarom? Omdat minder landen en mensen naar het geld zullen vragen. (Dat is exact de reden waarom goud zo waardevol is: Het vergaat nauwelijks, en is erg zeldzaam => Er zijn veel meer mensen die het willen hebben, dan dat er goud beschikbaar is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. De ECB zorgt dat er genoeg dekking is voor de EU landen om verliezen te kunnen opvangen en kunnen zo nodig die landen met problemen geld lenen.
2. Geld heeft wel degelijk een tegenwaarde in goud, maar daarnaast ook nog andere dingen zoals grondstoffen bv.
Geld erbij drukken leidt tot (hyper)inflatie.
3. Er komt geld bij, maar ook goederen, kapitaal, arbeid etc
Dit moet wel in de juiste verhouding anders krijg je weer inflatie.
4. Griekenland is officieel nog niet failliet, er is nog wel geld, maar dat moet voornamelijk aan schulden worden betaald.
5. Er is inderdaad een wisselwerking tussen banken en overheid, dat is goed opgemerkt. Het toont wel de kwetsbaarheid en afhankelijkheid van elkaar.