Waarom zakt de prijs van een aandeel soms uit het niets gigantisch?

Soms kijk ik voor de lol even naar de aandeelkoersen (ik koop geen aandelen ofzo), en vandaag zag ik dat de aandeelprijs van Linkedin binnen een dag van 200 dollar naar 100 dollar was gezakt, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.2K

Antwoorden (2)

Analisten hebben hun taxaties voor Linkedin verlaagd, nadat het social media bedrijf bij de presentatie van zijn vierdekwartaalcijfers een outlook voor 2016 afgaf die ver onder de verwachtingen van de markt lag. De koers van het aandeel is ondertussen ook flink gedaald.

Alhoewel de vierdekwartaalcijfers van Linkedin beter waren dan waar de markt vooraf op rekende, daalde de koers dezelfde dag nog met maar liefst 44% tot 108,38 dollar en daarmee het laagste niveau in drie jaar tijd als gevolg van de teleurstellende verwachtingen.

De meest opzienbarende aankondiging voor analisten is dat Linkedin zijn dienst Lead Accelerator gaat sluiten. Mede daarom heeft het bedrijf zijn omzetverwachting voor 2016 verlaagd met 50 miljoen dollar. Lead Accelerator komt voort uit Linkedin ’s overname in juli 2014 van Bizo, waarvoor destijds 175 miljoen dollar voor werd neergelegd.

Analist Evan Wilson van Pacific Crest stelt dat het afsluiten van Bizo het vertrouwen heeft geschaad over de potentie van Linkedin om meer met zijn unieke data te doen. De analist heeft dan ook zijn koersdoel voor het aandeel verlaagd van 280 dollar naar 190 dollar

Toegevoegd na 4 minuten:
Aandelen gingen massaal in de verkoop vanwege zorgen over de wereldeconomie.
8 jaar geleden
Bovenstaande kan een reden zijn, maar ook sinds het automatisch verhandelen van aandelen kan het voorkomen dat een aandeel gigantisch zakt, deze flitshandel die in microseconden gigantische posities plaatst ging in 2010 de geschiedenis in als de één na grootste intra-day point swing ooit waargenomen. Geruchten gaan dat het een Chinese handelaar betrof met dikke vingers die 'per ongeluk' en hele grote positie verkocht ter waarde van een miljard of wat dollar, hierop anticipeerde de automatische handel computers door ook te gaan verkopen wat een sneeuwbal effect veroorzaakte op de aandelenmarkt, anderen zeggen weer dat de 'high-frequency' traders de schuldige waren door hun agressieve verkoop strategie.

Er is een hele interessante tegenlicht docu over dit fenomeen(aanrader!)
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2010-2011/the-future-of-finance/money-and-speed.html