Vraag en aanbod. Hoe populairder een munt is, hoe hoger de vraag naar de munt en hoe meer dollars, yens en etc. mensen bereid zijn te betalen voor die ene euro. In dat geval stijgt de waarde van de euro (uiteraard ten opzichte van andere valuta). Andersom, wordt de euro minder populair, dan daalt de vraag en zijn mensen (lees: valutahandelaren, pensioenfondensen en andere professionele handelaren) minder dollars, yen etc. te betalen voor die ene euro.
De vraag en het aanbod worden door tal van factoren gestuurd, zoals handel, economie van het eigen gebied en de economie van de gebieden van andere valuta, rentestanden enz. Zo zie je bijv. dat door de sancties tegen Rusland hun geld op dit moment liever niet stallen in Rusland, want dan kunnen ze het kwijtraken (of ze mogen het niet door de sancties), dus beleggen ze dat in bijv. Japan of Europa (gewoon als voorbeeld). Omdat ze dan hun roebels moeten verkopen en yen's of euro's moeten kopen wordt de yen of euro sterker t.o.v. de roebel. Dit gebeurt in meer of mindere mate de hele dag. Als de schulden van Europa of Amerika toenemen, neemt het risico toe en kan het zijn dat beleggen in China of Japan weer aantrekkelijker wordt (dit zijn slechts voorbeelden om het te illustreren), de beleggers verkopen dan weer hun voor en kopen daar weer yen of yuans voor.
Een te sterke munt hoeft echt niet alleen niet perse voordelig te zijn. Voor 'de consument' in andere landen worden de producten uit jouw gebied namelijk weer te duur (en uiteindelijk weer minder populair, waardoor de vraag naar jouw valuta weer daalt en de prijzen wel weer betaalbaarder worden voor de consumenten in die andere gebieden en zo is de cirkel weer rond).

Dit is even in een notendop waarom valuta waarden schommelen en dus sterker of zwaker worden t.o.v. de euro. Let op: dit gebeurt aan een stuk door op elk moment van de dag, daarom zijn de schommeling meestal niet direct problematisch, soms gaat het er echter iets ruiger aantoe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed en volledig antwoord. Let verder nog op factoren als: * het is niet alleen het 'nu' dat bepalend is, maar ook het vertrouwen in de toekomst qua: economische ontwikkeling, politieke stabiliteit, monetaire stabiliteit (wel of niet bijdrukken van geld met de geldpers), schuldenstand overheid en schuldenstand private sector (consumenten en bedrijven), etc, etcetera conform gegeven antwoord aaabc123.
* speculanten en andere beleggingsstromen hebben soms ook een grote, soms zelfs: allesbepalende, invloed. Bijvoorbeeld als iedereen kansen ziet op de Amerikaanse aandelenmarkt, kan op korte termijn de beleggingsstroom met vraag naar dollars snel toenemen. Qua speculatie kan je denken aan hoe George Soros de wisselkoers van de Engelse pond spectaculair omlaag bracht in 1992. Zie daarover onder andere: http://www.investopedia.com/ask/answers/08/george-soros-bank-of-england.asp
Dat heeft te maken met vraag en aanbod. Op het moment dat een valuta erg in trek is zal er meer vraag naar deze valuta ontstaan en zal de waarde (koers) gaan toenemen. dit werkt hetzelfde als met aandelen.

De reden waarom een valuta meer in trek is dan een andere heeft te maken met het beleid van het land in vergelijking met andere landen. Heeft een land zijn zaken beter op orde en is het stabiel dan wordt de valuta over het algemeen ook meer gewaardeerd en dus sterker.

Op het moment dat er tekort goede valuta beschikbaar is zie je vaak een vlucht naar de edelmetalen goud en platinum.

De investeerder wil een redelijk rendement tegen zo min mogelijk risico's