in gebreke gesteld, en nu?

Ik ben in gebreke gesteld, door het niet terugbetalen van een bepaald bedrag.

Aangezien ik door omstandigheden vergeten ben het verschuldigde bedrag (1) terug te storten naar de "rechtmatige" eigenaar, heb ik dit dus gekregen.

In deze "ingebrekestelling " sommeren ze mij een schadebedrag van (2) omdat bedrag (1) niet terug gestuurd is, en daarin staat een termijn van 7 dagen om te reageren (of mijn verzekeraar), zo niet gaan ze er van uit dat ik bedrag (2) voor mijn rekening neem.

Wat mij niet duidelijk is: Kan/mag ik bedrag (1) nog steeds overboeken, mits dit binnen de termijn van 7 dagen is en vervalt daarmee de ingebrekestelling?

Want bedrag (2) kan ik namelijk niet betalen..

(1) = Verschuldigde bedrag e.g. €20
(2) = Schadebedrag e.g. €200

* (1) is een aanbetaling voor een dienst die ik niet op tijd geleverd heb.

Mijn excuses als dit moeilijk te volgen is..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet er weinig vanaf, aangezien ik altijd netjes mijn rekeningen betaal, maar ik ga er van uit dat ze bereid zullen zijn om samen te werken tot een oplossing, aangezien procederen ook hen geld kost, en bovendien willen ze vooral het geld incasseren. Die extra hoepel is bedoeld als bedreiging/schrikmiddel tegen vervelende wanbetalers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, maar deze kosten zullen zij in het (eventuele) verdere proces natuurlijk op mij verhalen. Wat ik echt duidelijk wil hebben: Is de "ingebrekestelling" een soort kennisgeving / schrikmiddel naar mij toe om de (in dit geval) aanbetaling alsnog terug te storten? Of eisen ze nu echt het schadebedrag, en ontnemen ze mij daarmee de mogelijkheid om alsnog terug te betalen?
Antoni
10 jaar geleden
Het eerste is het geval ("een soort kennisgeving / schrikmiddel naar mij toe om de (in dit geval) aanbetaling alsnog terug te storten"): dit is je laatste kans na te komen wat is afgesproken. Overigens is men juridisch verplicht een ingebrekestelling te sturen om aanspraak te kunnen maken op een verdere vergoeding. Of men jou wil laten schrikken, is dus maar de vraag.

Het beste antwoord

Een ingebrekestelling is een officieel schriftelijk bericht waarin de schuldeiser jou laat weten, dat jij de afspra(a)k(en) niet bent nagekomen. Met de ingebrekestelling krijg je nog een laatste kans dit alsnog te doen.

Kom je de afspraak of afspraken niet na, dan moet je meer gaan betalen. Je kan dus het eerste bedrag nog betalen binnen zeven dagen en dan ben je niets meer verschuldigd aan de schuldeiser.

Zie ook: http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=ingebrekestelling
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus vraagsteller wist zelf toch al, waar dit over ging, aangezien hij als eerste de 7 dagen bij naam noemde. *zucht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt ongeveer. Ben niet thuis in deze kwesties, en was daarom onzeker en vandaar het willen hebben van een bevestiging. Antoni heeft mij prima geholpen, in tegenstelling tot jouw commentaar.