waarom moet ik mijn identiteitskaart laten zien als ik cash geld wil storten op de bankrekening van mijn dochter?

Ik had een klein winstje met een loterij, van ongeveer 3000 €. Niet slecht natuurlijk, maar omdat mijn dochter dit momenteel goed kan gebruiken wilde ik het storten op de rekening van mijn dochter. Cash.
Nu had ik mijn identiteitskaart niet bij me, ttz ik had een vervangend document bij wegens gestolen I.K. En dat document was één dag vervallen. Soit, ik ben het nadien onmiddellijk in orde gaan maken, maar ik moest dus helemaal terug naar de bank omdat ik zonder die geldige I.K; geen geld kon storten. Dat begrijp ik niet. Dat je nu je I.K. moet hebben om af te halen snap ik, maar om te storten...daar kan ik geen touw aan vastknopen.
De uitleg was dat dat nu eenmaal de regels zijn. Maar ik had graag vernomen wat daar achter zit... regels komen er niet zomaar en hebben meestal een zeer zinnige reden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De belastingdienst wil weten waar inkomsten op een bankrekening vandaan komen. Stel je had al een bedrag van € 5000,- overgemaakt, dan zou deze extra € 3000,- belast moeten worden (Je kunt als ouder maximaal € 5000,- belastingvrij schenken). Als uit je legitimatie bleek dat je geen familie was, was € 1000,- belastbaar (Je kunt maximaal € 2000,- belastingvrij aan iemand schenken).

Normaal zou je helemaal niet kunnen storten. Wat deze bediende heeft gedaan is onwettelijk. Wegens de privacy kan een bediende van de bank geen rekening bekijken, daar moet steeds de eigenaar van deze rekening bij zijn. Nu zal deze bediende dat wel gedaan hebben maar wou zij zien dat je de 1 van de ouders was. Toegevoegd na 3 minuten: Daarbij komt nog wat SimonV zegt, maar dat zou alleen maar kunnen als je dochter aanwezig was bij de transaktie. Dus wat er gebeurd is , is illegaal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100