waarom moet ik mijn identiteitskaart laten zien als ik cash geld wil storten op de bankrekening van mijn dochter?

Ik had een klein winstje met een loterij, van ongeveer 3000 €. Niet slecht natuurlijk, maar omdat mijn dochter dit momenteel goed kan gebruiken wilde ik het storten op de rekening van mijn dochter. Cash.
Nu had ik mijn identiteitskaart niet bij me, ttz ik had een vervangend document bij wegens gestolen I.K. En dat document was één dag vervallen. Soit, ik ben het nadien onmiddellijk in orde gaan maken, maar ik moest dus helemaal terug naar de bank omdat ik zonder die geldige I.K; geen geld kon storten. Dat begrijp ik niet. Dat je nu je I.K. moet hebben om af te halen snap ik, maar om te storten...daar kan ik geen touw aan vastknopen.
De uitleg was dat dat nu eenmaal de regels zijn. Maar ik had graag vernomen wat daar achter zit... regels komen er niet zomaar en hebben meestal een zeer zinnige reden.

10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze moeten jou ook kunnen uitleggen waarom die regels zo gelden.

Het beste antwoord

De belastingdienst wil weten waar inkomsten op een bankrekening vandaan komen.
Stel je had al een bedrag van € 5000,- overgemaakt, dan zou deze extra € 3000,- belast moeten worden (Je kunt als ouder maximaal € 5000,- belastingvrij schenken).
Als uit je legitimatie bleek dat je geen familie was, was € 1000,- belastbaar (Je kunt maximaal € 2000,- belastingvrij aan iemand schenken).
SimonV
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Je had het geld ook in een bankautomaat kunnen storten (met behulp van je bankpas). En daarna het geld overmaken naar je dochter.
Het lijkt me overigens wel verstandig om het bewijs te bewaren dat je dit geld in de loterij gewonnen hebt.
Antoni
10 jaar geleden
Gelden deze regels (ook) voor België? De vraagstelster woont in Gent.
SimonV
10 jaar geleden
In België zullen andere schenkingsregels gelden. Maar dat is op zich verder niet van belang: ook in België wil de belastingdienst weten waar inkomsten op een bankrekening vandaan komen.
liveisgreat
10 jaar geleden
dit aangevuld met je reactie "hou het bewijs bij dat je het geld in een loterij gewonnen hebt" geeft een goed beeld van de mogelijke reden.
ongeacht of ik cash geld wil storten bij mijn dochter (waarbij wellicht idd ook bijkomende regels gelden) of op mijn eigen rekening, de oorsprong van het geld ,daar zal het om gaan. Vandaar waarschijnlijk ook de "financiële amnestie" die men soms toepast, dat mensen geld uit het buitenland zonder straf op hun binnenlandse rekening kunnen storten. Omdat je normaal gezien dat niet kan zonder dat je straf riskeert wegens belastingsontduiking + achterstallige belastingen moet betalen.
Maar ik stond er niet bij stil dat je dergelijke denkrichting ook kan volgen bij kleine bedragen.

Andere antwoorden (1)

Normaal zou je helemaal niet kunnen storten. Wat deze bediende heeft gedaan is onwettelijk. Wegens de privacy kan een bediende van de bank geen rekening bekijken, daar moet steeds de eigenaar van deze rekening bij zijn. Nu zal deze bediende dat wel gedaan hebben maar wou zij zien dat je de 1 van de ouders was.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarbij komt nog wat SimonV zegt, maar dat zou alleen maar kunnen als je dochter aanwezig was bij de transaktie. Dus wat er gebeurd is , is illegaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Als ik een rekening thuis krijg kan ik normaal storten. Ik geloof dat je antwoord niet klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is via thuis en niet in de bank. Het gaat er om dat de mensen van de bank geen inzicht hebben in de rekeningen en spaarrekeningen van klanten. Het klinkt onlogisch maar ik heb het zelfde probleem gehad en dat is wat de bank mij verklaarde en dat is ook logisch. Mijn rekening is beveiligd met een code die ik alleen ken. Het zou dan ook onlogisch zijn dat vreemde mensen zomaar in mijn bankrekening kunnen, ook al zijn ze van de bank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De loterij zal het geld ongetwijfeld niet cash aan u hebben verstrekt. U had het bedrag dan toch ook gewoon kunnen overmaken naar de rekening van uw dochter ? Bij cash-transacties is identificatie nodig om witwassen tegen te gaan. Bovendien speelt schenkingsrecht ook nog een rol bij grotere bedragen, zoals hierboven is uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed punt compris!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Pelle "Goed punt compris!" Kan je dat even verklaren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ken jij een legale loterij die cash uitbetaalt jumper?
liveisgreat
10 jaar geleden
Ik hoef het niet te doen, maar wil toch even de gang van zaken uitleggen. In de hoop dat ik daarmee duidelijk maak dat er tegenwoordig vaak véél te snel gedacht wordt dat er iets illegaals of dergelijke aan de hand is. een zeer gevaarlijke maatschappelijke tendens!
Het geld werd me uiteraard NIET cash uitbetaald, ik kreeg een check die ik kon storten op mijn bankrekening (met een document om bij mijn belastingaangifte te voegen). Wat ik dus ook deed. Maar omdat ik het aan mijn dochter wilde geven, haalde ik het geld er enkele dagen nadien terug af. om het haar te kunnen geven ter gelegenheid van haar verjaardag nu donderdag.
Maar achteraf bezien besefte ik dat het wat stom was op die manier. En omdat de bank van mijn dochter vlakbij mijn werk ligt (we zijn niet bij dezelfde bank), en ik ook haar rekeningnummer heb dacht ik "ik zet het gewoon op haar rekening". Temeer daar mijn dochter een verstrooid iemand is en de kans bestaat dat ze de enveloppe met geld ergens verloren legt. Dus ik pakte het geld mee en ging niets vermoedend met het geld naar die bank en toen begon alles. Nu moest ik toch mijn I.K; in orde maken,en dat is ook vlakbij mijn werk, dus een ramp was dat allemaal niet. Maar ik vond het gewoon raar dat ik om cash te storten mijn I.K. moest laten zien. Volgens de bankbediende zou dat ook gemoeten hebben mocht ik geld op mijn eigen rekening gestort hebben. Terwijl ik dit nota bene wel kan in een bankautomaat met een functie om geld te storten.
Ik lees tegenwoordig in reacties vaak zoveel verdachtmakingen naar andere mensen toe. We leven in één van de rijkste en veiligste streken op aarde. Wat ze ons ook wijs maken, het criminaliteitscijfer is hier zeer laag vergeleken met vele andere landen. Dat mensen bang maken en aanzetten tot haat of wantrouwen, desastreuze gevolgen kan hebben, heeft de geschiedenis ons met veel schade en schande al meermaals gewezen. Dus lieve mensen, hou het tenminste op een zinvolle site als GV zuiver, en ga uit van de goede bedoelingen van mensen en let op met te snelle conclusies!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ pelle uw zin is voor mij niet duidelijk omdat je hier Nederlands en Frans door elkaar mengt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Liveisgreat ik begrijp uw laatste reactie niet echt goed. Niemand beschuldigt hier iemand van criminaliteit. Het is gewoon een feit dat een bediende van een bank geen toegang heeft tot een bankrekening zonder dat de betrokkene er bij is. Dat is ook de reden waarom je u moet identificeren als je op uw eigen nr geld wil storten.
Dus als jij in de bank geld hebt kunnen storten op de rekening van je dochter heeft de bediende iets tegen de wet gedaan en is dat illegaal. Niet meer en niet minder. Als jij zegt dat we op 1 van de veiligste plaatsen op aarde wonen googeld dan maar eens op phishing en dan moet je eens kijken wat er op bankgebied gebeurd met Pishing. Bij ons valt de criminaliteit niet op omdat het geen agressieve vorm van criminaliteit is zoals bv in zuid Amerika. Hier is het verdoken criminaliteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jumper, misschien is het je niet opgevallen dat degene die voor mij iets zei compris HEET!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok mistery opgelost. Ik weet dat men in Nederland veel franse woorden gebruikt maar dat vond ik hier wel ver gaan vandaar mijn vraag. Als je het vertaald krijg je "goed punt, begrepen" wat een goede zin zou kunnen zijn.
liveisgreat
10 jaar geleden
ik dacht een insinuatie te lezen dat ik meegedaan zou hebben aan een illegale loterij. het gaat dus niet over de vraag of de bank al dan niet een illegale handeling gesteld heeft.
het gaat over de loterij. die was dus wel degelijk "legaal". Het was vast zo niet bedoeld...maar ik lees tegenwoordig zo vaak reacties e.d. die geïnspireerd zijn op een volgens mij negatief wereldbeeld en dat is m.i. niet de beste raadgever. en vaak in verkiezingstijden wordt dit nog aangewakkerd lijkt me
maar goed, het is een gevoeligheid van me, maar ik zou gewoon wat tot voorzichtigheid willen oproepen ivm het woord "illegaal". het feit dat wetten interpreteerbaar zijn door bv. de rechtsspraak toont trouwens dat dit begrip in zekere zin erg relatief is...