Mag een expertise buraeu in opdracht voor verzekeraar je strafblad inzien of info via justitie inwinnen zonder mijn persoonlijke toestemming?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee.

Wie een strafblad mag inzien wordt geregeld in het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens. Verzekeraars en expertisebureau's hebben geen zelfstandig recht tot inzage in jouw strafblad

Wel kan een verzekeraar of expertisebureau jou verzoeken om zelf het strafblad te verstrekken indien er gerede twijfel is over de juistheid van de bij een aanvraag vertrekte informatie over het strafrechtelijke verleden. Het niet verstrekken van deze gegevens levert dan meestal een succesvol beroep op verzwijging op voor verzekeraar; waardoor verzekeraar ook geen dekking hoeft te verlenen