Hoe lang mag een zaak geschorst worden. 1 Jaar, 2 Jaar, 5 Jaar, 10 jaar? En kan dan de rechtszaak nog eens beginnen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Belgisch antwoord (maar vergelijkbaar met Nederland):

"Schorsing" is in België niet het juiste woord. Het wordt meestal "voor onbepaalde tijd op de rol geplaatst".

Ik maakte het mee in een heel absurde rechtszaak:
Er was een kortgeding (voorlopige maatregelen) en daarin baseerde men zich voor een onderhoudsgeld op compleet absurde inkomsten.
De zaak ten gronde (die eigenlijk al plaatsgreep de week na de eerste kortgedingzitting die uitgesteld werd) ging... naar de rol. Om zo tot waanzin te leiden.

Het kortgeding ging een eigen leven leiden, terwijl er letterlijk in stond dat het een "vermoed inkomen" was en "dat de eventuele fout enkel ten gronde kon besproken worden" (het was een dagvaarding op overspel en grof geweld, al snel bleek van geen beiden iets waar te zijn en was het kortgeding enkel bedoeld om de vrederechter onbevoegd te maken die bilocatieregeling toestond maar geen alimentatiegeld toestond). Dit wordt internationaal allemaal overigens verfilm in 2019.

Het moest dan ook telkenmale met een brief voor nieuwe conclusietermijnen aan de 1ste voorzitter van de rechtbank terug op de rol gezet te worden. Zo sleepte het (met beroepsprocedures aan van 2004 tot... laatste zitting 4 december 2014) terwijl de tegenpartij nu vlucht door tegenconclusies in een 'afstand van geding'.

Concreet: U moet dus erg opletten met 'op de rol plaatsen'.
1. Wat met de kosten uiteindelijk voor beide partijen? Meestal worden zaken uitgesteld en dat is erg gevaarlijk.
2. Wat met de de nevenprocedures die NIET naar de rol gaan. In Nederland is dat stuk veel beter dat men alle procedures in stukjes hakt en zich telkenmale over één stuk uitspreekt (wat veel sneller gaat). Correctioneel bijvoorbeeld wordt de fout bekeken, in België kan men zich meteen ook burgerlijke partij stellen en een schadevordering indienen in het verlengde daarvan, in Nederland is dat een aparte procedure, die soms daarom 'op de rol' of 'in wacht' komt te staan tot de eerste uitspraak.

Concreet: Meestal moet de zaak binnen de twee jaar hernomen worden, of doe je dit best zelf om recht te laten geschieden en tot een vonnis ten gronde te komen. Als het langer duurt, is er iets mis, en is er misschien sprake van manipulatie in een bepaalde richting. Magistraten dienen dit meer in het oog te houden.

Uitzonderlijk worden plots heel wat hangende zaken als deze dan plots definitief geschrapt.

Zie ook opmerking voor tips.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij twijfel moet u hier een heel goed gesprek met uw advocaat hebben, maar let op: stel doortastende en concrete vragen. Blijft uw advocaat om de vragen heen babbelen, vraag dan een tweede advies (soms is een eerste advies bij een advocaat gratis te krijgen, in België is dat verplicht, maar wordt het niet zo dikwijls toegepast of men maakt zo snel mogelijk een nieuwe afspraak en zegt zo weinig mogelijk omdat het geen geld opbrengt natuurlijk, wat een erg korte termijnvisie is van dit soort advocaten). Lukt ook dat niet, dan zijn er ook fora, zoals bij ons op www.juridischforum.be, waarin je ook met metgezellen kunt discussiëren. Daar ik juridisch assessor was van de Vlaamse JournalistenVereniging en ook actief ben bij de Nederlandse FLA en VSenV (en ook bij zowel de Nederlandse als Vlaamse Juristenvereniging), kun je de allergrofste gevallen ook aan mij voorleggen, omdat vonnissen eigenlijk publiek van aard zijn en ons allen aangaan (privacy wordt dikwijls misbruikt door rijkere mensen en nog meer door Belgische politici die via procudurefouten en verjaringen hier maar al te veel vrijuit gaan, waardoor het geloof in een goed werkende justitie ooit als een boemerang terug in het gezicht van diezelfde politici en meewerkende magistraten zal terugkeren; maar er zijn heel integere magistraten in België en Nederland, maar ze hebben het heel lastig om tegen de 'emotionele' stroom soms in te roeien met hun rationaliteit).