Spaarrekening contant opnemen, moet je dit opgeven?

Veel mensen roepen: "Als ik later nog rente op mijn spaarrekening moet gaan betalen, neem ik alle spaargeld op!". Stel dat iemand dit doet, en neemt alles op (zeg 60.000 euro) in contanten en stopt alles in een kluis.

Moet je het spaargeld dan in de aanslag van het volgende jaar opgeven? Of krijg je automatisch een aanslag hiervoor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Contant geld boven de vrijstelling van 517 euro ( bedrag geldig in 2015) moet je zelf aangeven bij je belastingaangifte.
Hoe moet de belastingdienst anders weten dat jij die bedragen in bezit hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rente over spaargeld is al jaren niet meer belast. Het is geen reden om je spaargeld op te nemen.
Spaargeld (ook ) in contanten moet voor de vermogensrendementsheffing(de verschuldigde belasting in box 3) worden aangegeven. Inderdaad alles boven de 515 in contanten. Maar als je alles in contanten hebt geldt er ook nog een vrijstelling van plus minus € 20.000,--. In uw voorbeeld: Iemand heeft een bankrekening van € 60.000,-- dat is bekend bij de Belastingdienst(een gegeven dus). Stel de persoon neemt dat geld op 2 januari van enig jaar op en bewaart dit geld in contanten. Van de opname behoeft u de Belastingdienst niet in kennis te stellen. Als het goed is zal de bank de belastingdienst als volgt informeren. Over het betreffende jaar: Saldo per 1/1/2014 € 60.000. Saldo per 31/12/2014 nihil.
Over het jaar daarop (2015) geeft hij geen vermogen in box 3 aan. Dan zal de Belastingdienst vragen gaan stellen. U zult met de billen bloot moeten. De bewijslast ligt bij u.