Is werk dat niet wordt uitbetaald maar gebruikt kan worden voor verlof van invloed op mijn aanvullende uitkering?

Momenteel ontvang ik naast mijn contract van 16 uur per week, een aanvullende uitkering. Dit omdat ik in 2013 gemiddeld 26 uur per week heb gewerkt maar er door reorganisatie in 2014 niet meer werk beschikbaar is dan 16 uur. Maar nu zit ik met het volgende: momenteel is een collega ziek en ze hebben me gevraagd gedeeltelijk voor haar waar te nemen. Ik werk dan in plaats van 16 uur ongeveer 20 uur per week. Nu krijg ik deze extra uren niet uitbetaald maar deze kan ik gebruiken voor verlof op te nemen. Mijn vraag is, heeft dit dan invloed op de hoogte van mijn aanvullende uitkering? Of is dit niet van invloed omdat ik geen salaris ontvang voor deze extra gewerkte uren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Volgens mij ligt het eraan om wat voor aanvullende uitkering het gaat.
Wanneer het een WAO uitkering is zou ik contact opnemen met het UWV. Zij moeten dan bekijken of het verstandig is voor jou om extra te werken.
Wanneer het een WWB of WW uitkering is zou het kunnen dat het mag. Het zijn immers jouw uren. Sommige gemeentes of andere uitkerende instanties interpreteren de regels hiervoor iets anders: ze kunnen van je eisen dat je die uren gewoon laat uitbetalen. (Je moet er immers alles aan doen om zelf je inkomen te verdienen!) Wanneer je van mening bent dat je de vrije uren hard nodig hebt om bijv. te herstellen (i.v.m. ziekte) kan de WWB vragen om gegronde redenen hiervoor. Ze kunnen je dan vragen akkoord te gaan met een door hun geregelde expertise o.i.d.
Ik zou het gewoon aan je arbeidsdeskundige of bijstandsconsulent vragen. Een eerlijk gesprek is vaak het beste. Bedenk wel dat de extra uren ook extra vakantiegeld kunnen opleveren. Ik dacht dat je de vakantiegeldinkomsten zelf mag houden, maar dat kan misschien per gemeente verschillen.