Stel je wint een auto in een loterij, hoe gaat de afhandling dan qua wb en verzekering?

Wetende dat je over een auto (winkelwaarde) ook kansspelbelasting moet betalen, win je alleen een auto? Ik kan me zo voorstellen dat als je al krap uitkomt en een auto wint je niet dolblij zal zijn. Immers ben je bij een gemiddelde auto als snel €5000 kwijt aan belasting en dan nog elke maand een afdracht aan de wegenbelasting en verzekering. Of zit hier nog een clausule in dat je de auto kunt weigeren of om kunt zetten naar geld?

10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Bij de Postcodeloterij geldt de regel: prijzen in natura zijn niet inwisselbaar in geld tenzij dit expliciet is aangegeven. Ook staat in het reglement dat prijzen waarover binnen een jaar niet is beschikt, vervallen aan de loterijorganisatie. Je kunt een prijs dus weigeren. Andere loterijen kunnen weer wat anders in hun reglement zetten, bijv. dat je geld kunt ontvangen tot een bepaald percentage van de (vaak gesponsorde) naturaprijs. Accepteer je de naturaprijs, dan zijn de verdere kosten voor eigen rekening. Wat de kansspelbelasting betreft: voor auto's moet je wettelijk uitgaan van 85 procent van de catalogusprijs, daarover moet de 29 procent kansspelbelasting worden berekend. Die kan voor rekening van de prijswinnaar komen of voor rekening van de loterijorganisatie. Ook weer afhankelijk van het loterijreglement. In het laatste geval moet de waarde van de prijs worden 'gebruteerd' want er wordt dan in feite meer 'weggegeven'.
Computoon