als je 35% arbeidsongeschikt bent, moet je dan voor 65% zw-premie betalen, en is dit percentage premie net zo hoog als bij 100% arbeidsgeschikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Voor een WAO-er / WIA geldt een percentage van 7,5% (jaar 2014) De premie wordt betaald door de uitkeringsinstantie. Bij loondienst geldt eveneens een percentage van 7.5%.
Als er overige inkomsten zijn geldt een percentage van 5,4%.
Zie voor een overzicht de informatie van de Belastingdienst. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/zorgverzekeringswet/bijdrage_zorgverzekeringswet/hoe_wordt_de_inkomensafhankelijke_bijdrage_zvw_betaald/tabel_werkgeversheffing_zvw_of_bijdrage_zvw/tabel_werkgeversheffing_zvw_of_bijdrage_zvw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
deze gaat over het werkgeversgedeelte, maar ik bedoel de situatie van particulier verzekerd. was misschien niet duidelijk

Antwoorden (2)

Je betaalt je premie over wat je dan nog verdient.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar nu betaal je premie over een afgesproken dagloon. hoe wordt dat dan berekend?
Het percentage dat je betaalt zal hetzelfde zijn enkel is de hoeveelheid afhankelijk van het loon dat je krijgt, ook over uitkeringen betaal je dit