Vaste contract, maar nieuw (nadelig) contract moeten tekenen ?

Ik werk al zo'n 8 jaar bij mijn werkgever, en heb dus ook een vast contract.(dierenbranche)
Nu wil mijn werkgever dat alle werknemers een nieuw contract ondertekenen waarin staat dat we bepaalde huisdieren niet hebben.
Tekenen wij dit contract niet, dan is dit reden voor ontslag.
Nu heb ik hier meerdere vragen over:
1; Kan/mag mijn werkgever mij "dwingen" een nieuw contract te ondertekenen terwijl ik al een vast contract heb?
2; Kan/mag mijn werkgever bepalen wat ik privé heb/doe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de werkgever zwaarwegende redenen heeft waarom hij dit zou moeten doen, bijvoorbeeld dat bepaalde huisdieren van werknemers risico's met zich meebrengen voor de verspreiding van infectieziekten e.d., dan denk ik dat hij redelijkerwijs wel dergelijke eisen zou kunnen stellen. Ik moet wel toegeven dat ik dit geval erg ver vind gaan persoonlijk. Ik denk dat de werkgever ook aannemelijk zal moeten maken dat er in de afgelopen jaren problemen hierdoor zijn ontstaan, anders heeft ie geen redelijk belang dat nu te veranderen. Lijkt me een zware kluif, maar ik vermoed dat er een verhaal achter zit...

Antwoorden (2)

Nee dat mag hij niet,je hebt al een contract waarvoor 8 jaar geleden is getekend door beide partijen en daar zal je werkgever zich aan moeten houden.

Welke dieren jij privé houdt is privé en heeft je werkgever niets mee te maken.

Ik vermoed dat je werkgever heel zwak staat als hij je hierdoor ontslag wil geven want dit wordt door het uwv waar hij dit moet aanvragen nooit goed gekeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, eenmaal een vast contract blijft een vast contract.
Daar valt door de werkgever om deze reden niet aan te tornen en hij mag dan ook niet verlangen een heel nieuw contract te ondertekenen. Sterker nog, hij mag je zoiets niet eens aanbieden.
Hij kan je ook niet ontslaan zonder gegronde redenen. Het niet tekenen van een nieuw aangepast contract is daarvoor geen geldige reden.

Wat de werkgever wel mag doen is de huisregels van het bedrijf aanpassen of uitbreiden waaraan iedere werknemer zich dient te houden.
Dit mag hij doen als hij daarmee bereikt dat het algemeen kwaliteitspeil van zijn bedrijf verbetert.
De huisregels waaraan de medewerker zich dan moet conformeren kunnen betrekking hebben bijv. op de persoonlijke hygiëne of veranderde procedures binnen het bedrijf.
Huisregels mogen echter nooit zover gaan dat ze de privésfeer van de medewerkers gaan bepalen en/of beperken. Zulke inbreuk makende regels hebben geen enkele rechtskracht. Zelfs het overtreden van dergelijk onredelijke regels geven dan geen rechtsgrond voor ontslag. De werkgever mag dergelijke eisen niet stellen!

Dit geldt ook als zulke regels in een arbeidscontract zouden zijn opgenomen, ook dan hebben die inbreuk op de privésfeer makende regels geen enkele rechtsgeldigheid.

Dus samenvattend 1. Nee, je werkgever kan en mag je niet dwingen een vervangend contract te tekenen. En 2. Nee, de werkgever kan en mag niet bepalen wat je thuis hebt of doet.
Hij kan hooguit vragen of medewerkers rekening willen houden met de aard van het bedrijf waar zij werken, en bepaalde nader door hem genoemde risico's zo klein mogelijk te houden.
Daarmee mag hij appelleren aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerker.