Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vaste contract, maar nieuw (nadelig) contract moeten tekenen ?

Ik werk al zo'n 8 jaar bij mijn werkgever, en heb dus ook een vast contract.(dierenbranche)
Nu wil mijn werkgever dat alle werknemers een nieuw contract ondertekenen waarin staat dat we bepaalde huisdieren niet hebben.
Tekenen wij dit contract niet, dan is dit reden voor ontslag.
Nu heb ik hier meerdere vragen over:
1; Kan/mag mijn werkgever mij "dwingen" een nieuw contract te ondertekenen terwijl ik al een vast contract heb?
2; Kan/mag mijn werkgever bepalen wat ik privé heb/doe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de werkgever zwaarwegende redenen heeft waarom hij dit zou moeten doen, bijvoorbeeld dat bepaalde huisdieren van werknemers risico's met zich meebrengen voor de verspreiding van infectieziekten e.d., dan denk ik dat hij redelijkerwijs wel dergelijke eisen zou kunnen stellen. Ik moet wel toegeven dat ik dit geval erg ver vind gaan persoonlijk. Ik denk dat de werkgever ook aannemelijk zal moeten maken dat er in de afgelopen jaren problemen hierdoor zijn ontstaan, anders heeft ie geen redelijk belang dat nu te veranderen. Lijkt me een zware kluif, maar ik vermoed dat er een verhaal achter zit...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee dat mag hij niet,je hebt al een contract waarvoor 8 jaar geleden is getekend door beide partijen en daar zal je werkgever zich aan moeten houden.

Welke dieren jij privé houdt is privé en heeft je werkgever niets mee te maken.

Ik vermoed dat je werkgever heel zwak staat als hij je hierdoor ontslag wil geven want dit wordt door het uwv waar hij dit moet aanvragen nooit goed gekeurd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, eenmaal een vast contract blijft een vast contract.