Dit kan bij: www.dyslexicfonts.com
Wat er nieuw aan is, is de manier waarop het aangeboden wordt. Ten eerste is het gratis en is het ook de bedoeling dat het gratis blijft. Je kunt het font downloaden via de website dyslexicfonts.com. Eenmaal gedownload kun je het installeren op je computer waarna je er gebruik van kunt maken in je tekstverwerkingsprogramma.

OpenWeb (app voor iOS)
Verder is er voor iOS een simpele webbrowser geschreven met de naam OpenWeb. Als je internetpagina's in die browser opent, geeft hij alle tekst weer in het dyslexie lettertype. Dat heb ik natuurlijk even uitgeprobeerd. Bij mij op mijn iPad opende ik Kennisnet.nl met het volgende resultaat.

Beetje vreemd bij deze app (en niet zo handig) is dat hij de pagina opent in portret stand, terwijl de app ingesteld lijkt te staan op landschape modus. Als je namelijk het internetadres wilt intikken, verschijnt het toetsenbord langs de lange zijde (op zijn kant dus) in het scherm. Daardoor valt het toetsenbord over de adresbalk heen. En dat is echt niet handig, omdat je dan niet kunt zien wat je typt. Maar dat zal een foutje zijn dat er snel uitgehaald wordt, denk ik.

Extensies voor browser op de pc
Verder zijn er ook extensies te downloaden voor Chrome en Firefox. Die heb ik niet uitgeprobeerd.

Nut
Overigens valt nog op te merken dat zo'n lettertype geen wondermiddel is. Op mijn bericht in mei 2009 werd ik door iemand verwezen naar een onderzoek van de Universiteit Twente waarin het nut van zo'n lettertype was bekeken. De resultaten waren niet eenduidig.
Maar dat neemt niet weg dat het voor dyslectici prettig kan zijn om een toegankelijk(er) lettertype tot hun beschikking te hebben. Baat het niet dan schaadt het niet, kan het motto hierbij zijn. Het is in ieder geval fijn dat er nu eindelijk een echt gratis lettertype beschikbaar is. Nu is het aan het onderwijs om daar iets mee te gaan doen.