Waarom stunten energieleveranciers met acties om klanten te trekken en geven ze "zittenblijvers" geen forse bonus?

Het zal u vast wel opgevallen zijn, dat energiebedrijven via diverse websites stunten met een premie voor nieuwe klanten. Mensen die jaarlijks wisselen kunnen zo flink wat voordeel behalen. Waarom geven ze de "zittenblijvers" geen korting? Dit zou veel eerlijker zijn en brengt bovendien veel minder administratieve rompslomp met zich mee voor hen. Nu is het zo, dat de klant die blijft zitten waar hij zit, indirect de bonus van de nieuwe klanten betaalt.

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetzelfde gaat op voor de mobiele providers. Nieuwe klanten krijgen behoorlijke kortingen op nieuwe toestellen. Meer zelfs dan wanneer je je abbo gewoon verlengd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bestaande klanten krijgen wel degelijk korting. Je hoeft er alleen maar even voor te bellen naar de klantendienst. Voordat ik een paar weken geleden overstapte (vanwege zo'n welkomstbonus, jawel) heb ik de vorige leverancier gebeld en hen verteld dat het voor mij voordelig was om over te stappen. Ze kwamen meteen met een tegenbod: een eenmalige korting van 50 euro. Nu woog dat niet op tegen de overstapbonus van 260 euro, dus ik ben toch overgestapt. Het geeft echter wel aan dat je met één simpel telefoontje 50 euro kunt verdienen als je de moeite van het overstappen liever niet neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens bij tijdschriften. Dat werkt precies zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens heb ik eens meegedaan met zo'n actie van de consumentenbond (met zoveel mogelijk mensen overstappen etc) en tot mijn verbazing kreeg ik in de mail met het uiteindelijke bedrag ook te zien dat als ik bij MIJN bedrijf zou blijven ipv overstappen ik ook een flinke korting zou krijgen en dat heb ik natuurlijk vrolijk gedaan. Verder heeft cryofiel gelijk: bel elk jaar je maatschappij op en zeg wat ze je bieden als je nog weer een jaar een contract neemt.

Antwoorden (2)

met elke nieuwe klant verdient de energie maatschappij extra. Deze strategie is mede er op gericht dat het gros van de mensen uiteindelijk toch blijft zitten. Het enige waarin een energiemaatschappij zich kan onderscheiden is dus de prijs. Eenmaal lid zal de klant vaak pas afhaken na klachten over de facturen of klantenservice immers energie is energie.
Kijk naar tijdschriftabonnementen, daar heb je precies hetzelfde. Je word lid en krijgt een korting/ product en al ben je 10 jaar lid na ontvangst van het welkomstgeschenk is het klaar met de vertroeteling van de abonnee
12 jaar geleden
Er zijn verschillende energieleveranciers die hun vaste klanten financieel voordeel bieden, maar de vorm verschilt van de werving van nieuwe klanten.
Een nieuwe klant moet worden gemotiveerd om echt over te stappen: om dat te promoten wordt een eenmalige bonus geboden.
Bij bestaande klanten is er het belang de klant voor langere tijd te binden. Verschillende energieleveranciers doen dit door een meerjarig contract te bieden waarbij energieprijzen worden 'beschermd' tegen prijsstijgingen. Wanneer de inkoopprijs van gas en elektra stijgt, dan betaalt niet de klant maar de energieleverancier daarvan de rekening. Partijen als NUON en EnergieDirect hebben dergelijke aanbiedingen.

Zo'n prijsgarantie kun je ook zien als bonus, al is de vorm afwijkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joro
12 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, maar ik ben het niet geheel met u eens. Immers, als de tarieven dalen, profiteert de klant daar niet van. Bij veel energiebedrijven kun je kiezen of je een vast tarief wilt voor 1 of meer jaren of een variabel tarief. Let maar op, het vaste tarief is een stuk hoger, men heeft een eventuele verhoging dus al ingecalculeerd!