mag een werkgever bepalen hoelang je op vakantie mag?

In het bedrijf waar ik werk, willen ze de regel dat je buiten de maanden juli/augustus niet langer dan 5 vrije dagen achtereenvolgend op mag nemen. Dit terwijl er van enkele werknemers wel verwacht wordt dat ze de zomermaanden doorwerken gezien de productie door moet draaien.
Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ja, dat mag maar je hebt sowieso recht op een vakantie van een periode van twee aaneengesloten weken of van twee maal een week (mits genoeg vakantiedagen.) Stel dat iemand 6 maanden aaneengesloten met vakantie wil. Dan kan de werkgever dit afkeuren om 'gewichtige redenen'. Maar door te stellen dat je buiten bepaalde maanden niet langer op vakantie mag dan 5 dagen, voldoet hij aan de eis dat je in de gelegenheid gesteld moet worden minimaal een week aaneengesloten verlof te nemen. (Hij moet dat dan uiteraard twee keer toestaan in hetzelfde jaar).

Als er over de vakantie niets bijzonders is gezegd in de arbeidsovereenkomst of in de CAO of in een personeelsreglement dan komt het erop neer dat de vakantie kan worden opgenomen naar wens van de werknemer. Behalve als dit niet mogelijk is wegens 'gewichtige redenenen'. Laat de werkgever binnen twee weken na het schriftelijk indienen van het vakantieverlof niets weten, dan is de vakantie vastgesteld volgens de wensen van de werknemer. Of dit nu een vakantie van enkele dagen is of van drie maanden.

Is er sprake van 'gewichtige redenen' waarom het gewenste verlof niet werd goedgekeurd, dan nog heb je recht op twee opeenvolgende weken vakantie (of tweemaal een week), mits natuurlijk het vakantiedagensaldo toereikend is.

Is de vakantie goedgekeurd en komt de werkgever erop terug wegens 'gewichtige redenen' en heeft de werknemer intussen kosten gemaakt, dan gaat het feest alsnog niet door maar heeft de werknemer wel recht op schadevergoeding.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even de regel over de twee weken of twee maal een week (BW 7: 638, lid 3)

Artikel 638 (BW)

"3. In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week vakantie kan opnemen.

4. De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.

5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed."

Kennelijk is er bij jouw bedrijf sprake van 'gewichtige redenen' (Personeelstekort? Plotseling binnengekomen grote orders? Seizoensinvloeden?)
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat lijkt op een misverstand, zijn twee regels die elkaar tegenspreken.

Toen ik werkte en buiten het vakantieseizoen[de zomer] in het voorjaar naar Zuid Afrika met vakantie ging, mocht ik eerst niet langer dan 2 weken weg... echter er was een regel dat je naar familie overzee minimaal 3 weken weg mocht... Kijk, dat betekende dat de werkgever de regels kennelijk niet zo goed kende...

Ik raad je aan om te vragen waar je de regels na kunt lezen en vervolgens met het CAO in de hand naar je functie meerdere of chef toe gaat en vraagt hoe het nu eigenlijk zit...

Je kunt niet twee regels instellen als deze, dat zou betekenen dat je nooit langer dan 5 werkdagen met vakantie kunt gaan, dat klopt dus niet ...

Je moet hier even achteraan, daarna kun je de vakantie vast plannen voor volgend jaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ja het is vreemd hè want de regels botsen met elkaar.
De werkgever moet minimaal 2 aaneengesloten weken geven per jaar,tenzij hij een gewichtige reden heeft om in een bepaalde periode geen vakantie te geven.
Computoon
10 jaar geleden
Niet uitsluitend 'minimaal 2 aaneengesloten'weken', tweemaal een week moet ook geaccepteerd worden (zie BW 7:638, lid 3) als de vakantie naar wens van de werknemer om 'gewichtige redenen' was afgekeurd. Niet sympathiek overigens, van de werkgever.
Eigenlijk komt het erop neer dat wanneer je niet vrij krijgt wanneer je vrij wilt zijn, in ieder geval geregeld moet worden dat je tóch twee aaneengesloten weken vakantiekrijgt - of twee maal 1 week op een ander moment.
Je hebt recht op 1 keer minimaal 2 weken achterelkaar vakantie en je baas mag dat niet beperken tot de zomermaanden. Als je 2 weken op wintersport wilt als grote vakantie moet dat kunnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er kunnen wel regels zijn dat afhankelijk van de lengte van de vakantie je eerder moet aangeven dat je vrij neemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
En als het bedrijf al drie weken verplichte bouwvak heeft gehad? Dan blijven er niet zoveel dagen over voor de rest van het jaar.