Moet ik ten onrechte te veel betaalde reiskostenvergoeding aan mijn werkgever terugbetalen?

Mijn werkgever heeft 7 jaar geleden een noch door hem, noch door mij opgemerkte fout gemaakt in de berekening van mijn reiskostenvergoeding. Het teveel betaalde bedrag is inmiddels opgelopen tot 8000 euro, en dat wil hij graag terug. Wat zijn hier mijn rechten en plichten, juridisch en moreel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (1)

Onder verjaringstermijnen in de link van bron 1 is o.a. het volgende te lezen:
Een vordering uit onverschuldigde betaling (bijvoorbeeld teveel verstrekte uitkering, of geld overgemaakt op de verkeerde bankrekening):
De verjaringstermijn van 5 jaar gaat in vanaf het moment dat de schuldeiser zowel bekend is met het bestaan van zijn vordering als de persoon van de ontvanger. De vordering verjaart in ieder geval na 20 jaar nadat de vordering is ontstaan.

---------------------------------------------------------
Uw werkgever wil het teveel uitbetaalde terug. Hij vordert dus dit geld terug. Deze vordering is begin 2014 bekend gemaakt. U bent verplicht, voorzover u dat kan, de vordering terug te betalen. Omdat u een bijstandsuitkering heeft zal alleen datgene overgemaakt kunnen worden wat u kan betalen. Bijvoorbeeld per maand. U behoudt te allen tijde het vrij te laten bedrag (inkomen) , dus het bedrag dat u nodig hebt per maand om rond te komen. Dit is de beslagvrije voet plus een reserveringstoeslag van 5%. U behoudt dus 95% van de bijstandsnorm die op u van toepassing is.

Ik raad u aan met uw vraag naar het juridisch loket van uw woonplaats te gaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
U heeft geen bijstandsinkomen (dit gegeven hoort bij een andere vraag) Hetgeen onder bijstand is opgenomen is dus niet van toepassing.

U kunt een betalingsregeling met uw werkgever afspreken. De vordering zal wel moeten betaald.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve als je Herfkens heet. :-(