mag een uitzendbureau samen met de werkgever een uitzendkracht vervangen voor een ander ?

Ik ben zonder dat het doorgegeven werd door het uitzendbureau om gewisseld voor een ander. Mij is verteld dat het bedrijf in kwestie meer vast personeel wilt.
Maar waarom mogen zij mij dan op straat zetten, wel een ander in mijn plaats zetten?

Dit alles zonder mij op de hoogte te stellen van de situatie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Als je bij een uitzend bureau werkt ben je een tijdelijke oproepkracht. Na enige tijd moet je in vast dienstverband worden genomen bij het bedrijf dat je werkt.

Als tijdelijke oproepkracht heb je weinig plichten maar ook weinig rechten. Zo mocht jij op ieder moment stoppen bij het uitzendbureau. Het uitzendbureau mag jou ook ieder moment ontslaan (niet meer oproepen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, in principe mag dat. Als je puur als uitzendkracht bij een uitzendbureau bent ingeschreven dan hebben zowel jij als de uitzendorganisatie complete vrijheid in de acceptatie van opdrachten en de invulling daarvan. En in zekere mate geldt dat dan ook voor het inlenende bedrijf.

In samenspraak met de intercedent(e) van het uitzendbureau wordt altijd gekeken naar de beste mogelijkheden voor zowel de uitzendkracht als de inlener.
Daarbij staan de wensen van het inlenende bedrijf voorop (dat is hun klant die betaald) maar wordt ook rekening gehouden met de wensen en capaciteiten van degene die de gevraagde werkzaamheden moet gaan uitvoeren.

Dus dan kan het gebeuren dat als een inlenend bedrijf vindt dat een geleverde uitzendkracht onvoldoende presteert of te vaak niet aanwezig is, dat dan een andere uitzendkracht op die plek gezet wordt die beter aan de wensen van de klant voldoet. De klant is immers koning.

Je hebt wat meer rechten als je in dienst bent van het uitzendbureau. Je bent dan nog steeds wel uitzendkracht maar dan moet het uitzendbureau instaan voor de afgesproken uren waarvoor je in dienst bent genomen (loonbetalingsverplichting) en wordt ook gestreefd om je zo vast mogelijk werk te laten doen bij een bepaald bedrijf, rekening houdend met jouw wensen en capaciteiten.

Het kan nooit kwaad om je teleurstelling aan je intercedent(e) kenbaar te maken als er bepaalde verwachtingen die gewekt zijn niet waar worden gemaakt. Je kan op zijn minst om uitleg vragen waarom je bent vervangen en daarop een eerlijk antwoord verlangen zodat je dan zelf er wat mee kunt, maar ook het uitzendbureau.