Mag een werkgever ongevraagd mijn contract wijzigen?

Ik werk al 8 jaar bij mijn werkgever, 7 jaar als verkoopster B en het laatste jaar als Assistent Bedrijfsleider in opleiding. In deze opleiding werd ik begeleid door mijn Bedrijfsleider die zelf ook in opleiding is. Een bijzondere keuze vanuit het management. Nu ben ik het afgelopen half jaar niet begeleid omdat mijn bedrijfsleider zelf ook gewoon veel nog niet weet. Heb het meerdere malen aangekaart bij de regiomanager maar die heeft er niks mee gedaan. Nu is er nadat ik aangekaart heb dat het zo niet werkt ook omdat er een " moeilijk team" rondloopt besloten dat ik beter kan stoppen in het huidige filiaal. Nu krijg ik twee opties vanuit het management :1 ik kan caissière worden in een ander filiaal voor 24 uur ipv 38. Of 2 het arbeidscontract wordt beëindigd dmv een vaststelling van overeenkomst.
Mag dit zomaar? De fout ligt hier niet alleen bij mij, en ik heb toch op z'n minst recht op een functie op vergelijkbaar niveau met een passend salaris en uren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee, een werkgever kan en mag niet eenzijdig een arbeidsovereenkomst wijzigen.

In de overeenkomst zijn de wederzijdse voorwaarden vastgelegd die betrekking hebben op de aangegane arbeidsrelatie.
Daarin zijn o.m. omschreven de wekelijkse contractuele arbeidsduur, de duur van de overeenkomst (tijdelijk of onbepaalde tijd), de standplaats in hoofdzaak (waar te werk gesteld) en evt. mogelijke tijdelijke te werk stelling op andere plaatsen van het bedrijf.
Daarnaast een functieomschrijving alsmede het overeengekomen aanvangssalaris.

Eventuele promoties van de werknemer binnen de organisatie, alsmede salarisverhogingen, scholing en volgen van bedrijfscursussen gedurende de looptijd van het contract hebben geen invloed op de werking van de overeenkomst inzake de overeengekomen wekelijkse arbeidsduur.

Een verandering van functie die een degradatie inhoudt of arbeidstijdverlaging mag alleen plaatsvinden als er dwingende redenen voor zijn die dat rechtvaardigen (meestal economische redenen).
En dan moet de betrokken werknemer daar nadrukkelijk mee instemmen.

De 2e optie: "beëindiging van de overeenkomst dmv een vaststelling" (komt erop neer dat je dan akkoord gaat met je ontslag met verzachtende omstandigheden) is al helemaal uit den boze. Dat mag de werkgever onder geen enkele omstandigheid van je verlangen daarmee in te stemmen.

Je staat volkomen in je recht en je mag van de werkgever eisen dat hij de arbeidsovereenkomst nakomt. Dus, een passende functie met de overeengekomen uren én het bijbehorende salaris.
Laat je niet onder druk zetten en vertel je baas dat je zonodig stappen zult zetten om e.e.a. af te dwingen. Denk daarbij aan advies van een vakbond of een arbeidsrecht advocaat.
Laat je goed informeren en verdiep je in de mogelijkheden die je ten dienste staan.

Google bijvoorbeeld op internet naar ontslag, arbeidsrecht, raad voor de rechtspraak enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, een werkgever mag zeker niet ongevraagd een contract wijzigen. Een contract is een overeenkomst tussen twee of meer partijen. In het contract staat waarschijnlijk ook onder welke voorwaarden je ontslagen kan worden of het contract ontbonden kan worden. Gelukkig genieten werknemers in Nederland enorm veel bescherming tegen hun werkgever. Ik adviseer je bij een rechtswinkel langs te gaan. Daar zitten rechtenstudenten die je gratis van een goed advies kunnen voorzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werkgever zit vast aan het contract, maar kan het contract niet nakomen. Dus hij probeert in overleg met jou het contract te veranderen.

Als ik het verhaal zo lees stel de werkgever zich redelijk op en geeft je alternatieven, maar jij mag ook met oplossingen komen en ik zou de werkgever melden, dat liever een andere oplossing wil en graag met hun in gesprek wil komen om tot een oplossing te komen. En de huidige oplossingen zijn niet acceptabel voor jou. Dus blijf praten en hou ze aan het lijntje tot ze met iets beters komen.

Jij wil graag je opleiding afmaken en blijven werken op het filiaal waar je werkt en voor de huidige uren. Waarschijnlijk heb je wel oog voor de problemen en wil je ook samen met hun een oplossing voor vinden.

Mijn advies is om niet de juridische weg te bewandelen. Maar te gaan zoeken naar een vergelijkbare functie waarin je wel kunt groeien. En misschien is dat bij een andere supermarkt. Waar wel een bedrijfsleider rondloopt die je wel kan opleiden.

Het slechtste wat je kunt overkomen is dat het arbeidscontract wordt ontbonden, maar dan heb je hele sterke rechten. En een ruime periode om een andere baan te vinden en zal de kantonrechter deze overeenkomst dienen te ontbinden.

Accepteer nooit een ontslag, behalve als je al elders een andere baan hebt.
En in de huidige situatie zal je huidige werkgever je niet gaan houden aan de opzegtermijn.