Hoe controleer ik of iemand echt gerechtsdeurwaarder is ?

Gerechtsdeurwaarders worden door de overheid benoemd. En is dus niet zomaar iets. Vaak doen mensen van incassobureaus zich voor als gerechtsdeurwaarder, dit is strafbaar.
Maar hoe kan/waar kan ik controleren of iemand echt gerechtsdeurwaarder is ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De gerechtsdeurwaarder is in gevolge de gerechtsdeurwaarderswet verplicht zichzelf te legitimeren en indien u dit verzoekt met de door het ministerie van justitie uitgegeven legitimatiebewijs. Dit legitimatiebewijs is grijskleurig ter grootte van een bankpas. voorop staat een foto van de betreffende gerechtsdeurwaarder evenals naam, functie, vestigingsplaats en geldigheidsdatum. Op de achterkant staat een volgnummer met handtekening van de gerechtsdeurwaarder.