Indien mijn vader een schenking doet aan mijn zoon, en mijn vader overlijd wat is dan het gevolg van deze schenking?

Over de schenking behoeft geen belasting worden betaald omdat het is voor het realiseren van een nieuwe woning en de schenking heeft plaats gevonden in 2014.
Maar indien vader overlijd heeft dit nog invloed op de verdeling of is dit een afgesloten hoofdstuk, kunnen mijn broers daar nog rechten aan ontleden

Weet jij het antwoord?

/2500

dit hangt af van het testament. als dat er is, dan staat daar vaak in dat het na overlijden gecorrigeerd wordt. dus dat incl de schenking iedereen weer het zelfde heeft.

Een schenking bij leven wordt nooit in mindering gebracht op de erfenis. Wel als het een lening was en dit schriftelijk is vastgelegd. Bij leven mag opa zijn kleinkinderen een bedrag toestoppen. Het hangt van de hoogte en het doel van het bedrag af of dit belastbaar is, maar heeft niets meer met de verdeling van een latere erfenis te maken.

In België is het zo dat een schenking meer dan 3 jaar voor het overlijden moet gebeuren, anders wordt het gewoon meegerekend met de te verdelen erfenis.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100