Indien mijn vader een schenking doet aan mijn zoon, en mijn vader overlijd wat is dan het gevolg van deze schenking?

Over de schenking behoeft geen belasting worden betaald omdat het is voor het realiseren van een nieuwe woning en de schenking heeft plaats gevonden in 2014.
Maar indien vader overlijd heeft dit nog invloed op de verdeling of is dit een afgesloten hoofdstuk, kunnen mijn broers daar nog rechten aan ontleden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De belastingvrije eenmalige schenking geld voor kinderen en niet voor kleinkinderen.
fisbel
10 jaar geleden
@ronron1212:
Kijk het nou eerst even na voordat je zomaar iets roept! Het bijzondere van de belastingvrije schenking t.b.v. het kopen van een nieuwe woning (of aflossen woningschuld) is juist dat deze schenking belastingvrij is voor ….iedere schenker. D.w.z. of mijn buurman, of (suiker)oom of opa of de minister-president de schenking doet is niet van belang. En ook niet aan wie geschonken wordt. De begunstigde mag zelfs minderjarig zijn! Er is slechts 1 beperking: vooralsnog geldt de regeling uitsluitend voor 2014. De regeling is op 1 oktober 2013 overigens al ingegaan. Een notariële akte is niet eens nodig. Een onderhandse akte + melding aan de Belastingdienst volstaat. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/tijdelijke_verruiming_vrijstelling_schenkbelasting_doen/tijdelijke_verruiming_vrijstelling_schenkbelasting_nw

Antwoorden (3)

dit hangt af van het testament. als dat er is, dan staat daar vaak in dat het na overlijden gecorrigeerd wordt. dus dat incl de schenking iedereen weer het zelfde heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een schenking bij leven wordt nooit in mindering gebracht op de erfenis. Wel als het een lening was en dit schriftelijk is vastgelegd.
Bij leven mag opa zijn kleinkinderen een bedrag toestoppen. Het hangt van de hoogte en het doel van het bedrag af of dit belastbaar is, maar heeft niets meer met de verdeling van een latere erfenis te maken.
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Lijkt me niet correct. Als de ene erfgenaam bij leven van de erflater was bevoordeeld t.o.v. de ander kunnen zij vragen om verrekening. Dan wordt het voordeel (op papier) ingebracht in de boedel, en betrokken in de berekening van de erfdelen.
In dit geval is dat niet van toepassing, omdat de verkrijger geen erfgenaam is. Dat zal overigens veranderen als de moeder eerder zou overlijden dan de opa. Opa doet er goed aan om in de (onderhandse) akte van schenking op te nemen dat de schenking vrij is van inbreng in de boedelverdeling. Kost 5 minuten schrijven, maar het kan in de toekomst complicaties voorkomen.
fisbel
10 jaar geleden
@teusvanh:
Natuurlijk is het antwoord van Ivana niet correct. 100% klepel - klok verhaal. Het staat opa overigens vrij om in zijn testament een verrekeningsbeding op te nemen. Waarmee de broers van de begunstigde kleinzoon later alsnog een deel van zijn erfenis krijgen. De notaris weet vast wel hoe dat in het vat gegoten moet worden. Opa moet natuurlijk wel voldoende vermogen achterlaten om de testamentaire bepaling(en) niet louter fictief te laten zijn. Opa is deze testamentaire invulling niet verplicht. De kleinzoon kan louter de € 100.000 geschonken krijgen zonder enige bepaling hierover in het testament.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Ten eerste wil ik der bedanken voor de gegeven reactie. Ik zie dat het complex is Nadere info.
Mijn zoon heeft de woning gekocht van zijn opa,.. mijn vader.
De laatste 30.000 kon niet meer mee worden geleend dus dit staat bij de notaris in de koopakte omschreven als een lening.
Er is inmiddels 10.000 betaald
Opa zegt; ik schenk je de rest. dwz de 20.000 hier heb ik een documentje voor gemaakt en is getekend door beide partijen.
dit was in januari 2014. Is het nu klaar over komt dit nog weer op de tafel bij het overlijden van mijn vader.
teusvh
10 jaar geleden
Het is de vraag of het handig en verstandig is om een van de (klein)kinderen zo te bevoordelen t.o.v. de anderen. Dat kan achteraf veel gedoe geven. Maar daar gaat het nu niet over.
Bij het verdelen van de erfenis kunnen anderen er natuurlijk over beginnen, en vinden dat er nog wat te verrekenen valt. Juridisch is daarvoor GEEN basis. Eens gegeven blijft gegeven in dit geval.
In België is het zo dat een schenking meer dan 3 jaar voor het overlijden moet gebeuren, anders wordt het gewoon meegerekend met de te verdelen erfenis.