Moet je je eigen verzekering afsluiten zodra je 18 bent of 19?

Ik ben 17 en wilde beugels laten plaatsen dus wilde weten of de kosten door de verzekering van mijn ouders wordt gedekt als ik 18 ben. :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je niet meer thuis woont of studeert ook je eigen WA-verzekering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk je ook aan het aanvragen van de zorgtoeslag, veel 18 jarigen denken daar niet aan en dat is toch gratis geld!

Het beste antwoord

Zodra je 18 wordt ben je voor de Nederlandse wet 'economisch' meerderjarig.
Je valt dan ook niet meer onder de leerplicht, 'n criterium dat mede je afhankelijkheid van je ouders heeft bepaald.
Daarmee hangt dan samen dat je dan vanaf dan zelf voor een basis ziektekostenverzekering verantwoordelijk bent. Dat je ouders eventueel de premie dan voor jou betalen doet niet terzake.

Voor de basisverzekering val je dan onder de volwassenen en heb je daardoor geen recht meer op speciale tandheelkundige vergoedingen, simpelweg omdat die niet of slechts gedeeltelijk in het basispakket zitten.
Voor een uitgebreidere tandheelkundige dekking zul je dan een daarvoor geschikte aanvullende verzekering moeten nemen.
Probleem daarbij is dat als je dan een beugel wilt laten aanmeten en je die door de verzekering wilt laten vergoeden, je meestal te maken krijgt met een wachtperiode. D.w.z. dat je eerst een bepaalde periode premie moet hebben betaald voordat je recht op vergoeding hebt.
Maar ook de vergoedingen zullen dan meestal niet voor 100% zijn. Er zal altijd een deel voor eigen rekening komen of je moet de meest dure aanvullende verzekering hebben afgesloten.

Nu je nog minderjarig bent (17) heb je nog recht op bepaalde behandelingen en vergoedingen die voor volwassenen niet meer gelden. Daaronder kan ook een orthodontische tandheelkundige behandeling vallen. Voor minderjarigen laat de basisverzekering op dat gebied wel wat meer toe als de behandeling noodzakelijk is.
Ook een eventuele aanvullende (tandarts)verzekering geldt voor meeverzekerde minderjarige kinderen en kan de behandeling financieel nog mede ondersteunen.

Dus, maak nog even gebruik van je voorrecht als minderjarige en bekijk met je ouders of je de beugel (orthodontische behandeling) nu nog kan starten zodat de kosten nog binnen de perken kunnen blijven...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat je nu nog een aanvullende verzekering kan afsluiten en daar nog de volledige behandeling van kan ondergaan, zeker niet voor de 18de verjaardag dus dat deel wordt lastig.

Andere antwoorden (2)

Als je 18 wordt moet je je eigen ziektekosten verzekering hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je ouders kunnen jou op hun polis meeverzekeren, maar moeten wel de premie betalen dan voor de basisverzekering en de aanvullende verzekering. Of ze dat zullen doen weet ik natuurlijk niet. Ook moet je goed kijken wat de aanvullende verzekering voor een beugel vergoedt. Beugels zitten niet in de basisverzekering maar alleen (meestal gedeeltelijk) in de aanvullende verzekering. Of het vergoed wordt en voor welk percentage hangt sterk af van de polis. Die kunnen van maatschappij tot maatschappij enorm verschillen.