Hoe kun je op eenvoudige wijze de waarde van je inboedel inschatten?

Ik ga op mijzelf wonen en heb daarom een inboedelverzekering nodig. Nu vraag ik mij af hoe kan ik op eenvoudige wijze een inschatting maken van de waarde van mijn inboedel.

Aangezien ik dit nog nooit heb gedaan, heb ik helemaal geen notie hoe dat moet. Ik heb ook geen idee hoeveel alles waard is. Dat vind ik heel erg moeilijk in te schatten, en heb bovendien geen zin om onderverzekerd te zijn.

Bestaat er er een lijst waar de waarde van iets op staat die gebruikt wordt of gebruikt kan worden voor het bepalen van de waarde van je inboedel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

kijk eens op de site van verschillende verzekeraars; veel hebben een boedelwijzer die je helpt de waarde van je boedel in te schatten.
11 jaar geleden
Met de inboedelwaardemeter hoef je alleen voor bijvoorbeeld audiovisuele apparatuur dat de waarde van 12000 euro overstijgt en sieraden die de waarde van 6000 euro overstijgt, de waarde op te geven. Voor de rest gaat deze meting uit of je alleen woont, wat je inkomsten is, wat de oppervlakte van je huis is. Een dergelijke meting geeft dan een waarde die goed zal passen bij de waarde van je inboedel. Je hoeft dus niet van al je meubels, bezittingen, enz. apart de waarde te weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ervoor kiezen om je inboedel te laten taxeren. Het grootste voordeel daarvan is dat de getaxeerde waarde gegarandeerd uitgekeerd wordt. Een taxatie laten uitvoeren kost wel zo’n € 250,- en zal ook weer moeten worden bijgesteld als er nieuwe bezittingen aan je inboedel worden toegevoegd. Een taxatie is vooral handig (noodzakelijk) als je kunst, antiek of bijzondere goederen in je bezit hebt.

Pak pen en papier en maak zelf een lijst van je inboedel. Je moet dan wel weten welke waarde je mag toekennen aan je bezittingen. Aankoopbonnen kunnen je daarbij helpen. En anders de prijscatalogus van een bekend postorderbedrijf. Op de lijst komen niet alleen kostbare bezittingen maar ook je cd-collectie, je kleding en bijvoorbeeld kampeerspullen die op zolder staan.

Best veel werk hè, zelf zo’n lijst opstellen? Dat vonden de verzekeraars ook. Daarom is de inboedelwaardemeter ontwikkeld. Je kunt de inboedelwaardemeter opvragen bij je verzekeraar of downloaden van internet. Hiermee kun je snel en gemakkelijk een objectieve schatting maken van de waarde van je inboedel. Omdat het een schatting is, wordt er gerekend met gemiddelden in bepaalde situaties. Er wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld de gezinssamenstelling, leeftijd en inkomen.
Voor de antwoorden uit de vragenlijst worden punten gegeven die vermenigvuldigd worden met een factor. Vaak worden in de inboedelwaardemeter standaard bedragen gehanteerd voor audio- en computerapparatuur, lijfsieraden en kunst

Omdat deze methode niet heel erg nauwkeurig is, is het risico op oververzekering nog steeds aanwezig. Vaak wordt gedacht dat dit niet erg is. Bedenk dan dat je maandelijks een te hoog premiebedrag betaalt en dat de overwaarde niet wordt uitgekeerd! Het risico op onderverzekering kun je wel ondervangen. Je moet de inboedelwaardemeter iedere vijf jaar opnieuw invullen om te voorkomen dat je onderverzekerd bent. De meeste verzekeraars geven hiervoor garantie af. Als er iets gebeurt dat invloed kan hebben op de waarde van je inboedel zoals een verhuizing, verbouwing of gezinsuitbreiding, zal je de inboedelwaardemeter opnieuw moeten invullen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://blog.eyeopen.nl/verzekeren/inboedelverzekering-hoeveel-is-jouw-inboedel-waard/