kan door een Notarieele akte verhinderd worden dat men verdacht wordt van fraude tijdens bijstand?

i.v.m. mantelzorg van mijn moeder moest voor een operatie een machtiging van de bank aangevraagd worden. De bank had voor en/of versie gekozen omdat anders bij overlijden alles stopgezet werd en rekeningen niet betaald konden worden. Ik zat in de bijstand en door alle drukte had ik ook geen tijd alles nog eens goed na te vragen. De afspraak was nl dat de rekening alleen van mijn moeder was en zou blijven en ik alleen de rekeningen mocht betalen. Nadat ik 9 maanden uit de bijstand was kreeg ik een onderzoek van de sociale recherche omdat ik dit niet doorgegeven had. Zij hadden alles al nagekeken maar er was geen sprake van fraude en nu vielen ze erover dat ik de rekening niet had doorgegeven. Na bezoek bij een advocaat heeft mijn moeder een Notariële akte op laten maken volgens de eerste mondelinge afspraak dat de rekening van haar was en bleef en dat ik alleen rekeningen voor haar mocht betalen. Ze blijven nog steeds op hun standpunt staan en ik heb nu een waarschuwing gekregen, maar ik ben het er niet over eens. Je hoeft niet iets door te geven wat niet van jou is en volgens de wet is de eerste afspraak bindend ook mondeling, wat nu door een akte van de Notaris is bevestigd. In februari moet ik naar de hoorzitting. Wie kan mij zeggen of ik gelijk heb en wat ik anders moet doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Volgens de wet en in de praktijk is een en/of rekening ook van jou daarom staat er namelijk ''en/of op de rekening gegevens ,en dus had je dat door moeten geven .
Dat jij geen gebruik van de rekening hebt gemaakt om eigen dingen te betalen heeft met het doorgeven niets te maken helaas ,in dit geval was het beter geweest om een machtiging te hebben van de rekening van je moeder,dan had de sociale recherche niets te mekkeren gehad .
Als de bewijslast dat je geen eigen betalingen hebt verricht sluitend is ,zul je vermoedelijk met een waarschuwing uit de hoorzitting komen.
Om dergelijke problemen te voorkomen dien je de rekening weer op alleen de naam van je moeder te zetten en je moeder kan dan een machtiging afgeven zodatje toch betalingen kan verrichten. Dit kan met internetbankieren ook zonder machtiging omdat met de huidige systemen niet persoonsgebonden maar pin en wachtwoordgebonden gebankierd word .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
+je !
Met name voor je advies in je laatste zin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal, prima advies +.
De bank heeft jullie m.i verkeerd ingelicht. De rekening had op naam van je moeder moeten blijven staan en aan jou had, met instemming van je moeder, een volmacht gegeven kunnen worden. Dan komt de rekening van je moeder erbij te staan in jouw internetbankierenscherm en kun je met jouw pinpas de betalingen accorderen. Zo'n volmacht houdt automatisch op als je moeder onverhoopt zou komen te overlijden maar dan wordt de bankrekening weer gedeblokkeerd met een verklaring van erfrecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de volmacht moet je terecht bij de bank, daar zijn standaardformulieren voor.

Toegevoegd na 7 uur:
Wat de verklaring van erfrecht betreft, waarover ik schreef:
"Sinds januari 2012 verlangen banken geen verklaring van erfrecht meer als:
er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap;
er geen testament is;
er niet meer dan € 100.000 op de rekening staat.

Dat scheelt jaarlijks ruim 50.000 aanvragen voor een verklaring van erfrecht. Daardoor besparen burgers in totaal ruim 75.000 uur en ruim 23 miljoen euro per jaar. De banken hebben deze soepelere regels doorgevoerd op voorstel van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)" aldus de bron.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Computoon,alleen kost een verklaring van erfrecht ook weer een paar honderd euro.
teusvh
10 jaar geleden
Ik betwijfel of alle banken deze regeling hebben doorgevoerd. De ING meldt in elk geval dat ze een verklaring van erfrecht willen hebben.
http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/veelgestelde-vragen/klantenservice/na-een-overlijden/melden-overlijden/?first_visit=true
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee,maar die heb je wel nodig als je geen en/of rekening hebt.