veranderd er iets aan de wia uitkering bij samenwonen?

Ik krijg ongeveer € 1000,00 via de wia. mijn vriendin en ik willen samenwonen. Zij krijgt een bijstandsuitkering die dan vervalt...maar wat gebeurd er dan met mijn uitkering? We zitten dan onder het wettelijk bijstandsnorm voor partners

Toegevoegd na 1 uur:
Je kunt via het uwv toch ook toeslagen krijgen??? Hoeveel is dat dan???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
fisbel
10 jaar geleden
Jazeker kunt u een toeslag bij het UWV aanvragen. Waarschijnlijk vult die aan tot het voor u geldend sociaal minimum
https://www.regelhulp.nl/zr/rh/webapp/kennisbank/Informatie/ToeslagOpUitkeringOfLoon?sessionId=A6747BAD2FDEAE7377104BE0EABA006A#
http://www.uwv.nl/Particulieren/formulieren/Toeslag_aanvragen_als_u_een_WIA_uitkering_heeft.aspx

Antwoorden (2)

In je uitkering verandert niets misschien wel in je toeslagen via de belastingdienst.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor een aanvulling zul je bij de gemeente moeten aankloppen maar je vriendin kan ook werk zoeken.
ronron1212
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
In eerste instantie vult het UWV het WIA-inkomen aan met een toeslag. Pas als de bijstandsnorn dan nog steeds niet wordt gehaald vult de gemeente aan met aanvullende bijstand. In deze situatie verandert er voor wimja niets voor zijn toeslagen.
Hij behoudt zijn maximum huurtoeslag en zorgtoeslag. Dit maximum wordt door het samenwonen met een niet verdiende partner niet hoger.
Als u gaat samenwonen en uw partner heeft geen inkomen zal uw arbeidsongeschiktheidsuitkering lager zijn dan het sociaal geldend minimum.

U kunt recht hebben op een inkomensaanvulling door een toeslag van het UWV. Als u geen recht heeft op een toeslag op uw WIA-inkomen of uw inkomen is met deze verhoging nog altijd lager dan het voor u geldende sociaal minimum, dan kunt u recht hebben op (aanvullende) bijstand.

Voor uw toeslagen zal er waarschijnlijk niet zo veel veranderen. Als u huurtoeslag hebt, zult u met uw lage inkomen al de maximumhuurtoeslag alleenstaande hebben. (tot ruim € 15.000 is maximaal) Als u samenwoont krijgt u dit bedrag tot een gezamenlijk toetsingsinkomen van € 19.400

Uw zorgtoeslag blijft apart, zolang u geen fiscaal partners van elkaar bent. Voor beiden maximaal.

Kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag kan alleen van toepassing zijn als er een minderjarig kind is.
fisbel