Is het handig om een studie/opleiding tot arts te volgen?

Hoi,

Ik zit op moment in mijn laatste jaar op het MBO. Ik heb de opleiding financieel administratief medewerker gedaan, en dit jaar de opleiding tot bedrijfsadministrateur. (bijna hetzelfde) Ik wil volgend jaar naar het HBO, maar eigenlijk ben ik dit administratie gebeuren echt zat. Ik wil iets anders doen, en heb langer met het idee gezeten om arts te worden. Ik ben vroeger zelf erg ziek geweest, en vind het zo interessant om in een ziekenhuis te werken. Op de spoedeisendehulp werken lijkt me bijv. wel wat. Ik ben nu 18 jaar, over 2 maanden 19. Maar is het nu wel handig om 360 graden de andere kant op te gaan? Het is wel echt iets waar ik opnieuw aan moet beginnen. Moet ik dan weer een nieuwe mbo opleiding volgen? Ik wil veel verschillende dingen proberen, ik ben heel positief en sta open voor veel dingen. Maar alsnog is het dus heel wat anders. Proberen of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de opleiding tot arts moet je studeren aan de universiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar ik kan niet zo een twee naar de uni. Dat is mn vraag ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met goede motivatie kom je overal.
Hbo verpleegkunde is misschien ook leuk, je kan je dan ook specialiseren op SEH.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou eerst eens kijken of er geen andere beroepen zijn in het ziekenhuis die je interesseren. Voor de meesten heb je een mbo of hbo opleiding nodig en dat kan nu.

Antwoorden (5)

ja, volg je hart. de opleiding geneeskunde is een uidagende studie, waar je enorm veel kanten mee op kan. bovendien heb je min of meer een baangarantie.

gewoon er voor gaan dus.

wat je wel moet doen is een propedeuse hbo eerst halen, om te kunnen instromen en je moet de loting doorkomen.

maar zie dat niet als belemmering. ga er gewoon voor!
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel ;)
Ik denk het wel als je eerst nog ff een hbo diploma haalt. De opleiding duurt ongeveer (dacht ik) 5 jaar. Dus dan ben je drie en twintig dus ja kan prima. Gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een HBO opleiding duurt meestal vier jaar, maar als je je propedeuse hebt (die behaal je meestal in het eerste jaar, soms in het begin van het tweede jaar) mag je al naar de universiteit, je hoeft geen HBO diploma te halen eerst. Daarna duurt de opleiding aan de universiteit, als je wordt ingeloot, 6 jaar tot je basisarts bent, ervan uitgaand dat je geen vertragingen oploopt. Specialisaties daarna duren vaak nog zo'n 3 tot 5 jaar, ligt een beetje aan welke specialisatie je kiest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou inderdaad rekenen op 7 jaar voor geneeskunde (voor co-schappen moet je ook vaak loten, daarmee kun je zo een half jaar kwijt zijn als je verkeerd loot en dus wachttijd hebt tussen het einde van het vierde jaar en het starten van je 1e co-schap). De opleiding tot SEH-arts is nog erg jong en er zijn relatief weinig opleidingsziekenhuizen, dus ik vermoed dat je er voor de SEH-opleiding net als bij veel andere specialisaties op moet rekenen dat je niet direct wordt aangenomen als je geen werkervaring hebt, dus dat je eerst één of twee jaar als anios (arts-assistent die NIET in opleiding is) moet werken. De opleiding zelf duurt drie jaar, maar reken dus zeker één jaar uitloop. Elf tot twaalf jaar moet je dus wel rekenen voor de duur van de opleiding vanaf het moment dat je wordt toegelaten voor geneeskunde. Je bent dus zeker geen drieëntwintig als je klaar bent. Maar het is voor iedereen die zich wil specialiseren een lange weg, dus daar moet je het niet om laten. Niemand is specialist voor z'n 25e, en velen niet voor hun 30e. Die paar jaar extra voor een HBO-propedeuse of -opleiding maakt dan weinig verschil, als je tenminste het niveau aankunt.
De weg is lang, maar als je er voor wil gaan, moet je dat vooral doen. Laat van tevoren wel testen of je ook echt 'academisch denkniveau' aankunt, anders valt je droom alsnog in duigen. Verder zul je echt een exact vakkenpakket op het VMBO gehad moeten hebben om enige kans te maken. Zoek goed uit welke gaten je nog op moet vullen om aan de eisen voor een hbo-opleiding te voldoen.

Mocht dat academische niveau niet lukken, dan kun je natuurlijk ook op HBO-niveau iets in de geneeskunde doen, zoals OK-assistent of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thnx!
Het is zeker wel handig. In de ziekenzorg heb je veel baankansen en je kunt er veel kanten mee op. Zelfs al wordt het niks, je hebt er altijd nog wat aan. Het kan erg handig zijn bijv. In noodgevallen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil je droom niet verpesten, maar het zal niet eenvoudig zijn om uiteindelijk arts te worden.
Omdat je momenteel een MBO volgt in de economische richting vermoed ik dat je vakkenpakket niet zo "medisch" is geweest. Heb je VMBO Theoretisch gedaan? En had je vakken als wiskunde, biologie, scheikunde? Dan wordt je kans al groter.
Je zou kunnen proberen om na je MBO4 allereerst naar een HBO in de gezondheidszorg te gaan, zoals Fysiotherapie of Verpleegkunde. Dat is een meer realistisch doel dan arts. Maar als je echt wilt kan het ook als start dienen voor je verder leert.
Kijk eens op de link hieronder. Daar vind je heel veel beroepen en opleidingen in de gezondheidszorg. Wellicht zit er iets bij waar je enthousiast over wordt. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een leuke link! Of de vraagsteller er iets aan heeft weet ik niet (denk het wel), maar ik vind hem in elk geval super :D Ik ga lekker speuren naar iets wat bij mij past, nu ik met me vorige opleiding ben gestopt ;-) Dankjewel!