Als je een eigen bedrijf heb en je wilt iets kopen op de markt zoals stoffen voor kleding. is dit ook belasting aftrekbaar?

Vaak krijg je een simpel handgeschreven bonnetje en geen uitgebreid factuur.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Als er geen btw op de bon staat, kun je ook geen btw aftrekken. Bonnetjes zonder btw-bedrag kun je wel gebruiken voor de boekhouding om je winst te berekenen.

Vraag de verkoper om een bonnetje met btw-bedrag. Dat is voor de verkoper extra werk, dus dat doen ze niet standaard bij elke klant. Je moet er meestal zelf om vragen.
7 jaar geleden
Een kassabon zonder naam/adres/woonplaats van je bedrijf en de gegevens van het bedrijf dat de bon heeft opgesteld is fiscaal niet acceptabel. Anders zou je (bij wijze van spreken) van 'jan-en-alleman' kassabonnen kunnen inzamelen om ze in je administratie te boeken als fictief gemaakte kosten. (Bij een intensieve controle val je dan toch door de mand, omdat er geen aansluiting is met de 'geldkringloop').

Wil je de bon kunnen invoeren in de administratie dan moeten de kosten gemaakt zijn voor je bedrijf en moeten bovenstaande gegevens erop staan. Wil je ook de btw kunnen aftrekken, dan moet deze apart zijn vermeld.

Gewoon vragen om zo'n bon als je de kosten voor je bedrijf gemaakt hebt, dat is de oplossing.

Het is (natuurlijk) een vorm van fraude als je 'voor jezelf' spullen zou kopen op de markt en deze zou boeken als kosten voor je bedrijf in plaats van op 'privé'.
Computoon