overspannen verklaard maar werkgever stopt salaris omdat ze vinden dat ik niet ziek ben mag dit?

Sinds 1 jaar heb ik een nieuwe manager. Deze is veel druk aan het uitoefenen op alle medewerkers.

Zelf is er nu spraken van nachtdiensten die iedereen onder de 55 moet gaan draaien.Mijn contract geeft aan dat ik dat niet hoef maar toch moet ik het van mijn werkgever. Hierover ben ik al geruime tijd bezig.
Sinds ik daar mee bezig ben is mijn manager extra druk op mij aan het uitvoeren door extra veel werk te geven.
Tevens is ze mij continu voor mijn gevoel, aan het tegen werken.

Vraag ik vrij, dan kan dat niet.
Vraag om een dienst te ruilen, mag het niet.
Als ik iets niet op tijd af heb geeft ze aan dat het haar tegen valt dat ik het niet af heb. Volgens haar zeggen moet het gemakkelijk kunnen terwijl er zeker meer tijd voor nodig is.

Uiteindelijk liep ik op eieren tijdens mijn werk.
Ik heb mijn toen ziekgemeld. Mijn manager zei dat ze mijn ziekmelding niet accepteerde. Voor de zekerheid ook personeelszaken gebeld en het verhaal uitgelegd en mij alsnog ziekgemeld.

Hierop heb ik meerdere brieven gekregen van mijn werkgever waar in gedreigd werd dat als ik niet direct weer mijn werk ging hervatten er arbeidsrechtelijke maatregeld zouden volgen.

Ben nog steeds ziek thuis. De dag na mijn ziekmelding ben ik door mijn huisarts overspannen verklaard met een zeer hoge bloeddruk 208/118.

Hierop heeft mijn werkgever mijn salaris opgeschort na 2 weken.
Inmiddels ben ik nog steeds niet aan het werk maar heb ook al 3 maanden geen salaris.

Mag dit zomaar ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgen mij kan je beter op zoek gaan naar een goede arbeidsjurist in plaats van hier vragen te stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overspannen verklaard door je eigen huisarts kan goed niet mogen dat dat door een onafhankelijk arts had gemoeten en dan heeft je werkgever gelijk
ronron1212
10 jaar geleden
Helemaal juist Deaal Jabica wat zegt de Arbo arts?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou gaan praten met iemand van een vakbond, dit klopt natuurlijk niet.

Het beste antwoord

Als u ziek bent, wordt uw loon doorbetaald. Het is belangrijk om te weten wie uw loon moet doorbetalen. Uw werkgever moet u doorbetalen, als u een contract bij uw werkgever heeft lopen. Eindigt uw contract tijdens de ziekte, dan komt u in de Ziektewet terecht. Dit kan ook gelden als u via een uitzendbureau werkt. Het UWV betaalt dan uw Ziektewet-uitkering tijdens uw ziekte.
Wanneer hoeft mijn werkgever mij niet door te betalen bij ziekte?
In een aantal gevallen hoeft uw werkgever uw loon niet door te betalen nadat u zich ziek heeft gemeld:
Als de bedrijfsarts vindt dat u wél kunt werken. Weigert u dat, dan heeft u geen recht op loondoorbetaling. Bent u van mening dat u wel degelijk arbeidsongeschikt bent? Dan kunt u een onafhankelijk oordeel (second opinion of deskundigenoordeel) vragen aan een arts van het UWV. Zo'n deskundigenoordeelexternal link van het UWV kost € 100 die u zelf moet betalen.
Als uw arbeidsongeschiktheid met opzet door uzelf is veroorzaakt. Dit geldt meestal niet voor sportblessures: ook bij risicovolle sporten is een blessure meestal niet de opzet.
Als u zonder goede reden uw genezing belemmert of vertraagt, bijvoorbeeld door het weigeren of onderbreken van een noodzakelijke medische behandeling. Onder deze regel valt ook het niet of onvoldoende meewerken aan uw re-integratietraject of het weigeren van passende werkzaamheden waarvoor de bedrijfsarts u wél geschikt vindt.

Voor zover ik in kan schatten, ben jij nog niet bij de bedrijfsarts geweest, maak dan zelf een afspraak met deze arts. Dan kun je aantonen dat je daadwerkelijk ziek bent en niet in staat om te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb al een advocaat, ben bij de arbo geweest en bij het uwv. Allemaal zeggen ze dat er een arbeidsconfict is en geen ziekte. Huisarts heeft al aangegeven dat de overspannenheid eerder is ontstaan maar daar hebben ze allemaal geen oren naar. De bond, waar ik al 6 jr lid van ben, is op de hand van de werkgever. Ik sta met mijn rug tegen de muur.
Geen salaris en niet in staat om te werken.
Geen geld voor een rechtzaak. Ik weet het iet meer en hoop zo op nieuwe lichtpuntjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je ook de second opinion aangevraagd bij het UWV? Dan krijg je duidelijke uitleg waarom je wel of niet ziek bent. Als je dat niet gedaan hebt, dit is die 100 euro echt waard.

Andere antwoorden (3)

ik denk echt dat je juridische hulp nodig hebt , zit je bij een vakbond misschien ?
en kan deze direct helpen als je lid word vaak moet je wellicht al enige tijd lid ijn
of andere vorm van juridische hulp ?
Want dit is natuurlijk niet kuis
maar het is moeilijke materie die niet een twee drie op te lossen is.

een gesprek met je huisarts kan al want meer info opleveren.
10 jaar geleden
Nee natuurlijk mag dit niet.
De werkgever beslist niet of je wel of niet weer arbeid moet verrichten,dit mag alleen de Arboarts.

Ik weet niet of je lid bent van de bond en anders z.s.m. juridisch advies vragen bij het juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je werkgever doet heel erg zijn best om jou zelf ontslag te laten nemen. komt heel veel voor tegenwoordig.

er rest hier weinig dan een advocaat.