Welk type elektrische kachel heeft het hoogste rendement?

Ik moet een kamer van mijn huis helaas elektrisch verwarmen. Stroom is duur, daarom wil ik dat elke Watt goed gebruikt wordt.
Met welk type kachel krijg ik de meeste waar voor mijn geld wat betreft mijn energiemeter? Eentje met een ventilator? Of eentje die alleen maar straalt?
Of zo een olie-gevulde radiator?

10 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Puur warmtetechnisch gezien is het rendement van een elektrische kachel 100%. Elke Watt (eigenlijk: Joule) wordt in warmte omgezet. Sommige kachels produceren daarnaast wat licht en wat geluid, maar ten eerste is de hoeveelheid energie die daarin zit verwaarloosbaar, ten tweede worden ook licht en geluid goeddeels omgezet in warmte.

Uit warmtetechnisch oogpunt is het antwoord dus dat het niets uitmaakt.

Uit comfort-oogpunt maakt het wel degelijk uit. De ene kachel kan met weinig Watt de kamer tot 17° verwarmen, maar dat op een zodanige manier doen, dat de kamer toch comfortabeler aanvoelt dan bij gebruik van een andere kachel die meer Watt verbruikt en daarmee de kamer tot 20° verwarmt.

Dit is dus een andere vraag. Niet: hoeveel Watt is nodig om de kamer tot 21° te verwarmen, maar: hoeveel Watt is nodig om de temperatuur aangenaam te laten aanvoelen.

Die andere vraag is echter niet zo eenvoudig te beantwoorden. Het hangt af van de grootte van de kamer, van hoeveel personen er in de kamer aanwezig zijn, en zelfs van het geslacht van die personen.

Om je een voorbeeld te geven: wanneer er één persoon in de kamer zit, en die persoon zich meestal op een vaste plek bevindt zoals bijvoorbeeld in een werkkamer, is een infraroodstraler vaak de beste oplossing. Die verwarmt de ruimte nauwelijks, maar de temperatuur van je huid en kleding wordt wel hoger, waardoor een nauwelijks verwarmde ruimte toch comfortabel aanvoelt.

Wanneer het er om gaat de temperatuur gelijkmatig te houden en de kamer snel op te warmen, werkt een ventilatorkachel goed.

Een kachel met warmteopslagelement (zoals olie) heeft als voordeel de constantere warmteafgifte, maar als nadeel dat er veel energie nodig is om het warmteopslagelement op temperatuur te brengen. Die energie gaat verloren als je de kamer verlaat en de kachel geleidelijk afkoelt. Per "comfort-uur" heeft zo'n kachel dus meer energie nodig.

Een ultimatief antwoord op je vraag is dus niet zonder meer te geven. Ik hoop dat ik je met bovenstaande tekst toch een warm gevoel heb kunnen geven.

Toegevoegd na 33 minuten:

Ik bedenk me net dat er wel degelijk een elektrische kachel bestaat die meer Watt levert dan hij verbruikt. Dat is een warmtepomp. Maar of een warmtepomp geschikt is voor jouw kamer durf ik niet te zeggen.

Cryofiel
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Erg goed en voorzover ik kan beoordelen, correct antwoord. Jammer dat de app geen + functie heeft (wat ik onbegrijpelijk vind)
escape
10 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Daar heb ik wat aan.
Toch nog een vraag. Je schrijft:
" ten tweede worden ook licht en geluid goeddeels omgezet in warmte." Goeddeels betekent voor het grootste deel. Waar gaat de rest dan naar toe?
Cryofiel
10 jaar geleden
Eigenlijk had ik moeten schrijven: "ten tweede worden ook licht en geluid grotendeels binnen de kamer omgezet in warmte". Wat ik bedoelde is dat alle licht in warmte wordt omgezet zolang dat licht de kamer niet verlaat. Is het licht van buitenaf zichtbaar, dan wordt dat licht buiten de kamer al dan niet omgezet in warmte - maar dat doet er niet toe, het licht en dus de energie hebben de kamer dan verlaten. Hetzelfde geldt voor geluid. Is het geluid buiten de kamer hoorbaar, dan wordt via het geluid een deel van de energie naar buiten getransporteerd en dus niet omgezet in warmte binnen de kamer. Hoe dan ook, dit is eigenlijk theoretisch geneuzel. De hoeveelheid energie (of vermogen, Watt) die eventueel via het licht en/of via het geluid de kamer verlaat, valt totaal in het niet bij de hoeveelheid energie die je uit het stopcontact trekt en die in de kamer wordt verspreid. We praten dus over de "veel-ste" cijfers achter de komma.
Poet
10 jaar geleden
Tip:bij de Lidl liggen electrische kacheltjes voor €39 euro