hoe regel ik het zo dat ik een rekening kan openen voor een project dat aan t opzetten ben zonder dat mijn bijstand in de knoop komt?

Hoe regel ik het zo dat ik een rekening kan openen voor een project dat aan t opzetten ben zonder dat mijn bijstand in de knoop komt?

Ik ben een sociaal project aan het opzetten, en zit zelf in de bijstand.
Nu ben ik zover dat ik een rekening nodig heb, waar eventuele donaties op gestort kunnen worden en waar kosten die ik maak vanuit betaald kunnen worden, allemaal nog heel kleinschalig. Maar ik heb een bijstand--uitkering en kan zelf dus geen (zakelijke ) rekening openen en als ik het op mijn rekening laat storten word het natuurlijk gezien als inkomen) Ik ben al op zoek naar een stichting om onder te mogen vallen maar tot t zo ver is, hoe kan ik toch zorgen dat het project kan ontvangen en uitgeven?!(ik ben dus helemaaaaaal niet zakelijk, had alleen een idee dat ik wil omzetten tot praktijk).

Dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Ik zie dat je geen winstoogmerk hebt en dat een stichting oprichten (nog?) niet aan de orde is. Voor geld dat niet van jou is, wil je liefst een zakelijke rekening hebben. Je bent dan vertegenwoordiger of bestuurslid, maar het geld is duidelijk niet van jou.

Een paar jaar geleden had ik zoiets bij de hand: deed met vrienden een klein, eenmalig non-profit project waarvoor we niet naar de notaris wilden. Heb veel banken gebeld en ING was toen de enige waar je ook zonder KVK-inschrijving een zakelijke rekening kon openen. Toen gold je dan als "informele stichting of vereniging", ik kan alleen niet vinden of dat nu ook nog kan zonder KVK-inschrijving. Enerzijds kun je op hun site een "verklaring van vereniging" vinden die speciaal is voor verenigingen die niet zijn ingeschreven bij de KVK (afbeelding hieronder) maar anderzijds vind ik als ik via "aanvragen starterspakket" even wat 'test'-velden invul zonder de aanvraag te verzenden weer een melding dat je vanaf 2010 geen zakelijke rekening meer kunt openen zonder KVK-inschrijving. Maar: bij andere banken kon het een paar jaar geleden al niet, dus als ik jou was zou ik bij de ING beginnen met informeren hierover.

Als KVK-inschrijving niet nodig is, kun je een zakelijke rekening openen als vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid. Je hebt dan geen statuten of notaris nodig. Wel zijn bestuursleden dan hoofdelijk aansprakelijk bij schulden, wat niet zo zou zijn als je het regelt via de notaris. Zou je trouwens op den duur geld/tijd/etc. hebben om alles alsnog vast te laten leggen bij de notaris, dan wil je waarschijnlijk een stichting oprichten en geen vereniging. Dat zou je dan eens goed uit moeten zoeken.

Als een KVK-inschrijving wel verplicht is voor het openen van een zakelijke rekening, kun je je - zolang je het niet via een notaris regelt - nog steeds alleen inschrijven als vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid. Voor de KVK ben je dan een informele vereniging.

Voor de volledigheid zou ik navragen bij de sociale dienst:
-Hoe zij tegen een zakelijke rekening aan kijken als jouw stichting of vereniging niet is ingeschreven bij de KVK
-Hoe zij ermee omgaan als je wel staat ingeschreven maar als geen notariële stukken zijn
-Of je toestemming nodig hebt om deze activiteiten uit te voeren en wat je moet doen om te voorkomen dat dit gezien wordt als belemmering voor reïntegratie

En bij de KVK:
-Of en hoe je een inschrijving als informele vereniging eventueel later kunt wijzigen in stichting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wow dank je wel voor je uitgebreide en duidelijke reaktie! hier kan ik wat mee, en ik laat t even inzinken.... dank je , ik ga hiermee aan de slag!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
compleet en duidelijk.

Andere antwoorden (2)

Normaal gesproken wordt iedere rekening die jij opent, opgeteld bij jouw vermogen en verrekend met je uitkering. Maar ga eens een gesprek aan met de uitkerende instantie, dit is een prachtig doel, waar je, zover ik het begrijp, geen cent aan verdiend. Misschien kunnen zij je hiermee helpen.
Anders is het een optie om de rekening op naam van iemand te zetten, die geen uitkering heeft, misschien 1 van je medewerkers, als je die hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor je reactie, en je compliment. Ik heb nog geen medewerkers, alleen twee mensen die me helpen oa met de site en een met de teksten, maar die doen gewoon af en toe helpen. De een kan t niet op haar naam, heeft ook een uitkering en de ander durft dat niet... ( die zou t wel kunnen).
Ik morgen een afspraak maken met de KvK, denk ik, als t niets kost, en ga idd ook maar praten met de sociale dienst... maar ben zo bang, dat ze me dan weer aan t werk dwingen, omdat ik blijkbaar dan toch iets kan doen, als ik dit kan opzetten..maar dit kost me al zo veel energie, en ik ben al een jaar of meer bezig.............. niet bang zijn> gewoon doen??
dank je wel in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oh en idd ik verdien er niets mee, is een ideëel doel, geheel non profit... maar de kosten moeten wel gedekt, door t liefs donaties en sponsoring... mag ik hier een link zetten? www.bloemenbank.nl het is nog niet helemaal zoals t moet maar toch, ben al een end op weg............ :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je mag geen reclame maken voor je bedrijf of stichting.
Eerlijk zijn en open kaart spelen, wordt vaak wel beloond, ga er dus voor! Succes.
Ga eerst naar de sociale dienst, zodat je weet wat kan en wat niet, wees duidelijk erover wat je aan het doen bent, zodat ook zij hiervan op de hoogte zijn, er zijn mensen die het niet goed met je voor hebben en doorgeven dat je aan het werk bent, wat je flink wat kan kosten. Zorg dat je dat voor bent.
Dan zal je een stichting moeten oprichten.