mijn kind komt bij ons inwonen na het beeindigen van een realtie. heeft ze dan recht op een bijstandsuitkering?

mijn dochter komt bij ons inwonen na het verbreken van haar relatie. zij hebben samen een eigenzaak maar de inkomsten daaruit zijn niet van dien aard dat ze daar een huur huis van kan betalen en kan voorzien in haar levenonsonderhoud

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet geldt voor een bijstandsuitkering altijd het gezamenlijke inkomen en het gezamenlijk vermogen van de huisgenoten samen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JanLast: dat was een idee van het vorige kabinet, de zogenaamde huishoudtoets. Inmiddels teruggedraaid, heeft in werkelijkheid slechts enkele maanden bestaan en dan eigenlijk alleen nog maar voor nieuwe aanvragers omdat er een overgangsregeling was voor mensen die al Bijstand hadden voor de invoering ervan. Wel is het zo dat er gekeken wordt naar je woonsituatie als het gaat om de gemeentelijke toeslag bovenop de basisnorm. Kun je je woonkosten delen met anderen, dan heb geen recht op die toeslag. In de praktijk geldt dat dus voor een thuiswonend volwassen kind boven de 21 (daaronder zijn de ouders immers verantwoordelijk voor het levensonderhoud dus bestaat er hoe dan ook geen zelfstandig recht op volledige bijstand, vanaf 18 kan er hooguit een soort zak- en kleedgeldregeling van toepassing zijn). Hoewel het voor 27- tegenwoordig dus ook allesbehalve vanzelfsprekend is dat je recht hebt op Bijstand. Ook wordt er momenteel met de nieuwe plannen van Klijnsma gesproken over een maximale gezinsnorm als er meer mensen in hetzelfde huishouden een uitkering hebben. Dat geldt dan dus wanneer in deze situatie ook de ouders in de Bijstand zouden zitten. Maar vooralsnog zijn dat alleen nog plannen, of het precies in deze vorm uitgevoerd zal worden en wanneer het dan in zal gaan, is nog niet bekend.

Antwoorden (1)

Dat zou kunnen. Dat hangt onder meer af van haar inkomsten en van haar leeftijd. Onder de 27 zijn de eisen veel strenger geworden en is het een ander verhaal. Als dat niet van toepassing is: de Bijstandsnorm voor een alleenstaande is - exclusief vakantiegeld - 628,68 euro. Zit ze daar onder met haar inkomen en heeft ze ook geen vermogen (eigen huis, spaargeld met waarde boven de vastgestelde norm) dan heeft ze mogelijk recht op een aanvulling vanuit de Bijstand.

Zou ze zelfstandig (gaan) wonen en heeft ze recht op Bijstand, dan krijgt ze daar waarschijnlijk de gemeentelijke toeslag bovenop. Je komt dan op een bedrag van ongeveer 880 euro.

Als ze gehuwd was en haar ex kostverdiener was, stelt de sociale dienst mogelijk als eis dat ze alimentatie vraagt. De Bijstand vult dat dan aan tot het voor haar geldende sociaal minimum.

Als ze een huis zou huren, heeft ze waarschijnlijk ook recht op huurtoeslag.