Doordat mensen meer verdienen dan ze moetebn hebben om van te leven. hierdoor wordt er spul niet meer zelf gedaan, en krijgen mensen meer vrije tijd om dingen te doen die ze leuk vinden EN ontstaat de mogelijkhedi voor andere mensen om meer geld te verdienen (schoonmaken bij mensen prive).

Via belastingen komt er meer geld in de staatskas, die dan weer voor algemene voorzieningen kan zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn een drietal saldi, die de stand van de economie aangeven, bijvoorbeeld
Export-Import = Saldo lopende rekeningen betalingsbalans
De drie saldi zijn samen nul.

De enige manier om de welvaart te verhogen is te zorgen dat het Saldo lopende rekeningen betalingsbalans positief is, dan groeit de welvaart in economische zin. De twee andere saldi zijn binnenlands en verhogen de welvaart niet direct. Welvaart in economische zin komt alleen uit het buitenland, dus uit de export

Of de welvaart in de zin van welzijn groeit is niet te bepalen, omdat je nut tussen personen NIET kan vergelijken en volgens de beroemde econoom Pareto stijgt de welvaart (=welzijn) van een samenleving als iedereen een welvaartsstijging ervaart. En dat is onmogelijk te meten en zelfs onmogelijk te realiseren.

Vergelijkbaar: een gezin kan alleen maar rijker worden als er per saldo geld binnenstoomt van buiten, dus als het inkomen groter is dan de bestedingen . Transacties tussen de leden van het gezin, maken het gezin niet direct welvarender. Natuurlijk als het inkomen van het kind wordt beheerd door de ouders, dan is het mogelijk dat die ouders minder uitgeven (import) waardoor het betalingsbalans overschot toeneem. Maar dat is indirect.

Het is een beetje moeilijk antwoord omdat de vraag tamelijk ingewikkeld is.