Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik kilometers woon/werkverkeer van een andere auto (ouders in dit geval) inbrengen in mijN persoonsbelastingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
880
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar woon je?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

U woont neem ik aan in België. Dan geldt het volgende: Of u in de auto van uw ouders rijdt of meerijdt met een collega maakt geen verschil. U mag per rit € 0,15 per kilometer inbrengen als beroepskost. Concreet: als u 25 km van uw werk woont, en u rijdt 200 werkdagen in een jaar heen en terug, dan mag u 25 km x 2 ritten x 200 dagen x € 0,15/km inbrengen, of een totaal van € 1500. Voor veel mensen is dit de grootste post bij het bewijzen van de beroepskosten. Van belang is dat u de beroepskost kunt bewijzen.

N.B: Als uw totale beroepskosten lager zijn dan uw forfaitaire aftrek kunt u beter deze kosten niet inbrengen. Hoe hoog die forfaitaire aftrek is, hangt af van uw inkomen, maar is in geen geval meer dan € 3790 c.q. € 3900 – jaren 2013 en 2014.

N.B: Wanneer u een onkostenvergoeding krijgt van uw werkgever, al dan niet op forfaitaire basis, dient het bedrag van deze vergoeding in mindering gebracht te worden van de bewezen beroepskosten.

N.: Als u geen beroepskosten aangeeft hebt u toch recht op fiscaal voordeel. De fiscus past in dat geval een standaardbedrag toe voor de ‘kostenforfait’. Op de eerste inkomensschijf bedraagt dat ongeveer 28,7 In de volgende schijven 10%, 5% en 3%. Zie bron 3.

Welke beroepskosten u mag inbrengen leest u in bron 2.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding