Kan ik kilometers woon/werkverkeer van een andere auto (ouders in dit geval) inbrengen in mijN persoonsbelastingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar woon je?

Antwoorden (1)

U woont neem ik aan in België. Dan geldt het volgende: Of u in de auto van uw ouders rijdt of meerijdt met een collega maakt geen verschil. U mag per rit € 0,15 per kilometer inbrengen als beroepskost. Concreet: als u 25 km van uw werk woont, en u rijdt 200 werkdagen in een jaar heen en terug, dan mag u 25 km x 2 ritten x 200 dagen x € 0,15/km inbrengen, of een totaal van € 1500. Voor veel mensen is dit de grootste post bij het bewijzen van de beroepskosten. Van belang is dat u de beroepskost kunt bewijzen.

N.B: Als uw totale beroepskosten lager zijn dan uw forfaitaire aftrek kunt u beter deze kosten niet inbrengen. Hoe hoog die forfaitaire aftrek is, hangt af van uw inkomen, maar is in geen geval meer dan € 3790 c.q. € 3900 – jaren 2013 en 2014.

N.B: Wanneer u een onkostenvergoeding krijgt van uw werkgever, al dan niet op forfaitaire basis, dient het bedrag van deze vergoeding in mindering gebracht te worden van de bewezen beroepskosten.

N.: Als u geen beroepskosten aangeeft hebt u toch recht op fiscaal voordeel. De fiscus past in dat geval een standaardbedrag toe voor de ‘kostenforfait’. Op de eerste inkomensschijf bedraagt dat ongeveer 28,7 In de volgende schijven 10%, 5% en 3%. Zie bron 3.

Welke beroepskosten u mag inbrengen leest u in bron 2.
fisbel