Ben ik verplicht fiscaal partner te zijn van mijn vriend?

Sinds enige tijd heb ik een nieuwe vriend. Voor wij verder gaan wil ik eerst bekijken of het voor ons wel haalbaar is om in de nabije toekomst te gaan samenwonen. Ik heb een 4-jarige dochter uit een vorige relatie. Vriend heeft geen kinderen. Ik studeer en ontvang studiefinanciering met een eenoudertoeslag. Daarnaast ontvang ik ook nog zorgtoeslag en kindgebondenbudget. Dit zijn inkomsten die allemaal komen te vervallen als ik een fiscaal partnerschap met mijn vriend aan ga. Nu is mijn vraag, zijn wij daartoe verplicht of mogen wij, tot we gaan trouwen, ieder ons eigen portemonnee houden en toch samenwonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer fiscaal partnerschap 2014, eisen en voorwaarden
In veel gevallen is er sprake van een fiscaal partnerschap: Jullie waren al in 2013 fiscale partners en jullie situatie is niet gewijzigd.
Jullie zijn getrouwd en zijn in 2014 nog steeds gehuwd.
Jullie hebben een notarieel samenlevingscontract en zijn op hetzelfde adres in het GBA ingeschreven.
Jullie wonen op hetzelfde adres en hebben gezamenlijk kind of uw kind is ook door uw partner is erkend.
Jullie wonen samen in een gezamenlijk koophuis als eigen woning.
Jullie wonen samen en zijn geregistreerd bij een pensioenfonds.
Jullie wonen op hetzelfde adres, u bent ouder dan 27 jaar en er is ook een minderjarig kind ingeschreven. Dat kan een kind zijn dat met een kind samen bij een ouder woont. Overigens biedt een zakelijke verhuur nog wel eens uitkomst om hier onderuit te komen. Wanneer zijn we geen fiscale partners 2014?
In alle andere situaties zijn jullie geen fiscale partner. Hebt u een LAT-relatie, wonen jullie dus niet samen, dan zijn jullie geen fiscale partners. Waren jullie getrouwd, maar is de echtscheiding aangevraagd en wonen jullie niet meer samen, dan zijn jullie geen fiscale partners. Wonen twee mensen samen, zonder een samenlevingscontract, zonder kind, zonder een gezamenlijk koophuis en zonder een gezamenlijke registratie bij een pensioenfonds, ook dan zijn jullie geen fiscale partners. Soms is het fiscaal partnerschap 2014 een voordeel, soms een nadeel, maar uw woonsituatie bepaalt of het ook voor u geldt. Kiezen is nauwelijks aan de orde. Twee belangrijke uitzonderingen zijn de personen die zijn verwikkeld in een echtscheiding en de partner die kan kiezen of hij in Nederland dan wel in het buitenland belastingplichtig wordt. In het verleden was er nog wel eens onduidelijkheid over de voorwaarden maar daar is met het verder gelijktrekken van de begrippen toeslagpartner en fiscale partner in 2013 en 2014 duidelijk verandering in gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op belastingdienst.nl staat dat als u samenwoont met een kind dat van één van u is, is er toch sprake van fiscaal partnerschap. Ook al is uw vriend niet de vader. U kunt wel op zakelijke gronden een deel van de woning verhuren, maar dat is, denk ik, alleen haalbaar als de woning het toelaat. Volgens mij komt het er vooral op neer dat u samen berekent wat u kwijtraakt en wat uw partner bereid is bij te dragen aan de financiele situatie als die van u slechter wordt. U kunt immers bepaalde vaste lasten verdelen.
fisbel
10 jaar geleden
@Jan Last:
De googel-informatie die u doorgeeft is een rijstebrijberg van informatie die voor het grootste gedeelte niet op deze situatie van toepassing is. Geeft u liever uitsluitend de link door, dan kan de vragensteller zelf vaststellen wat van toepassing is. http://financieel.infonu.nl/belasting/119145-fiscaal-partnerschap-2014.html
fisbel
10 jaar geleden
@ZRBM:
Een huurcontract opstellen met zakelijke huur is in deze situatie niet van toepassing. Ook niet als er een loei van een woning is. Er is hier sprake van toekomstige gezamenlijke huishouding: gezamenlijk eten, gezamenlijke activiteiten binnen en buiten de deur. TS gaat toch niet in een gehuurd kamertje of 2 kamers mét kind apart zitten zonder enige gezamenlijke activiteit. Als toch voor deze optie gekozen zou worden is dit oneigenlijk gebruik maken van regelingen, m.a.w. fraude.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs als je getrouwd bent kun je (gedeeltelijk) gescheiden portemonnees er op nahouden.
Voorwaarde is dat je de goede vorm van huwelijksvoorwaarden hebt geregeld bij een notaris.
Door zonder huwelijksvoorwaarden te trouwen (of geregistreerd partnerschap aan te gaan) haal je je mogelijk risico's op de hals.

Antwoorden (2)

U bent vanaf 1 januari 2012 ook fiscale partners als u ongetrouwd samenwoont en 1 van u een minderjarig kind heeft dat ook op uw adres staat ingeschreven.

Geldt deze situatie voor u? Maar gaat het om verhuur van een gedeelte van de woning op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners. U moet dan een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U mag te allen tijde uw eigen portemonnee houden. Daar gaat de Belastingdienst niet over. Maar als u gaat samenwonen zijn er zeker consequenties. Vanwege het kind ook voor de toeslagen. Toeslagen vormen overigens geen inkomen. Net als studiefinanciering.

Als u in 2013 gaat samenwonen zijn er geen consequenties voor de toeslagen en de alleenstaande ouderkorting. Die blijven voor 2013 behouden. Voor de toeslagen ontstaat er pas m.i.v. 2014 een nieuwe situatie als u gaatmenwonen: u wordt toeslagpartners van elkaar / er is fiscaal partnerschap.

Als u in 2014 gaat samenwonen zijn er twee mogelijkheden:
U gaat samenwonen in de eerste helft van het jaar bijvoorbeeld 15 februari 2014.
U verliest de alleenstaande ouderkorting, er is vanaf 15 februari fscaal partnerschap en voor de toeslagen geldt toeslagpartnerschap vanaf 1 maart 2014. Voor het recht op toeslagen geldt uw beider inkomen (toetsingsinkomen)

U gaat samenwonen in de tweede helft van het jaar bijvoorbeeld 15 juli 2014.
U behoudt de alleenstaande ouderkorting. U voldoet immers aan de halfjaarstermijn.
Voor de toeslagen geldt toeslagpartnerschap vanaf 1 augustus 2014.

U trouwt. Stel dat u trouwt op 15 juni 2014. En u woont samen vanaf 15 juli.
De halfjaarstermijn geldt nu niet. U wordt fiscaal / toeslagpartners m.i.v. datum huwelijk. M.a.w. U verliest uw alleenstaande ouderkorting.
U voldoet niet aan de halfjaarstermijn. Als u zou zijn getrouwd op 2 juli of later in het jaar behoudt u de alleenstaande ouderkorting.

Er is ook nog het verhaal van de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Maar die krijgt u pas als de minstverdiende partner of alleenstaande ouder méér verdient dan een kleine € 5000. De inkomensafhankelijke combinatiekorting van ruim € 1000 (basis) kan met dit inkomen natuurlijk niet verzilverd worden. Maar met een hoger inkomen wel. Voor de iack moet er inkomen uit werk zijn. Bij een uitkering is deze korting niet van toepassing.
Ik vraag me in dit verband ook af of u de alleenstaande ouderkorting wel kunt verzilveren. Er moet dan immers inkomen zijn (meer dan zo'n € 5700 per jaar)

Voor de aangifte geldt u als gedeeltelijk fiscaal partners als u in de loop van het jaar gaat samenwonen / trouwen. U kunt dat kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap of niet. Voljaars fiscaal partnerschap kan voordelen hebben als er aftrekposten zijn. Bijvoorbeeld studiekostenaftrek. De partner met het hoogste inkomen kan dan wellicht in een hogere schijf de aftrek doen plaatsvinden.
fisbel