Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik verplicht fiscaal partner te zijn van mijn vriend?

Sinds enige tijd heb ik een nieuwe vriend. Voor wij verder gaan wil ik eerst bekijken of het voor ons wel haalbaar is om in de nabije toekomst te gaan samenwonen. Ik heb een 4-jarige dochter uit een vorige relatie. Vriend heeft geen kinderen. Ik studeer en ontvang studiefinanciering met een eenoudertoeslag. Daarnaast ontvang ik ook nog zorgtoeslag en kindgebondenbudget. Dit zijn inkomsten die allemaal komen te vervallen als ik een fiscaal partnerschap met mijn vriend aan ga. Nu is mijn vraag, zijn wij daartoe verplicht of mogen wij, tot we gaan trouwen, ieder ons eigen portemonnee houden en toch samenwonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer fiscaal partnerschap 2014, eisen en voorwaarden
In veel gevallen is er sprake van een fiscaal partnerschap: Jullie waren al in 2013 fiscale partners en jullie situatie is niet gewijzigd.
Jullie zijn getrouwd en zijn in 2014 nog steeds gehuwd.
Jullie hebben een notarieel samenlevingscontract en zijn op hetzelfde adres in het GBA ingeschreven.
Jullie wonen op hetzelfde adres en hebben gezamenlijk kind of uw kind is ook door uw partner is erkend.
Jullie wonen samen in een gezamenlijk koophuis als eigen woning.
Jullie wonen samen en zijn geregistreerd bij een pensioenfonds.
Jullie wonen op hetzelfde adres, u bent ouder dan 27 jaar en er is ook een minderjarig kind ingeschreven. Dat kan een kind zijn dat met een kind samen bij een ouder woont. Overigens biedt een zakelijke verhuur nog wel eens uitkomst om hier onderuit te komen. Wanneer zijn we geen fiscale partners 2014?