Stel dat we iedereen 100.000 euro geven. Waarom leidt dit tot hyperinflatie?

let wel: de geldpers draait, maar geld wordt evenwichtig verdeeld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

door de enorme toevloed van geld is iedereen in staat om dit geld op korte termijn uit te geven maar niemand zit op dit geld te wachten er is dan een overvloed aan geld, zoals bij alle produkten is ook geld een handelsgoed waarvan de waarde bepaald word door de schaarste eraan,geen schaarste dus overvloed is waardevermindering is hyperinflatie wat ervoor gaat zorgen dat je voor een brood bijvoorbeeld 1500 euro voor een ijsje zou betalen-
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door iedereen 100.000 euro te geven (mooi idee :-) ) bereik je alleen maar dat produkten en levensbehoeften evenredig veel meer gaan kosten. Dat is persé nog geen hyperinflatie maar wel een heel flinke inflatie.

Hyperinflatie ontstaat als overheden of de centrale bank zoveel geld in omloop gaan brengen dat daardoor de waarde per eenheid (euro) daalt. M.a.w. je kunt heel veel minder kopen voor je euro.
In principe is dit nu aan de hand, de ECB geeft momenteel gratis geld weg aan banken die daar staatsobligaties voor kopen (een verkapte vorm van lenen aan de staat), wat later nog een staart gaat krijgen!
Maar kunstmatig worden de prijzen van goederen en diensten in de Eurozone nog relatief laag gehouden d.m.v. bezuinigingen en overheidshervormingen (lees extra belastingen op de burger) totdat dat ook niet meer kan.

In de crisis jaren direct na de eerste wereldoorlog en toen Duitsland verplicht was om herstelbetalingen te doen aan de landen die het aangevallen had, dacht de toenmalige Duitse regering dit probleem te kunnen tackelen door ongelimiteerd Duitse Reichs Marken te drukken. Het gevolg was een gigantische hyperinflatie waarbij op den duur biljetten werden gedrukt met een waarde van 1.500.000 Reichsmark waarmee je dan als Duits burger toen net de week mee door kon komen.

Die enorme inflatie had ook zijn weerslag op de wereldeconomie wat mede heeft geleid tot de wereldwijde grote crisis van de jaren dertig en in het vervolg daarvan de 2e wereldoorlog.

Ook Italië heeft recent (80er en 90er jaren) voor de invoering van de Euro last gehad van een enorme inflatie wat maakte dat de toenmalige Lire in steeds grotere muntwaarden op bankbiljetten werd uitgegeven maar waar je praktisch niks voor kon kopen. De Lire stond op het laatst minder dan 0,01 cent t.o.v. onze Gulden en de Duitse Mark.

Als nu de Euro in zo'n hyperinflatie zou raken dan is het leed niet meer te overzien hoewel de kans daarop alleszins wel zeer aanwezig is door de gevoerde politiek van de lidstaten en de ECB. Men hoopt er op dat de huidige wereldmunt, de U.S. Dollar, zijn superioriteit zal blijven behouden maar als dat niet gebeurd dan is daarmee het lot van de Euro ook bezegeld.

Dus nu iedereen 100.000 euro geven lost feitelijk niks op, verergert het probleem alleen maar en brengt hooguit een kortststondige opleving van de economie op de korte termijn....