Hoe lang heb ik daarna recht op ww-uitkering? (zie extra uitleg)

Stel ik heb recht op 2 jaar en 4 maanden ww-uitkering. Na 1 jaar en 2 maanden krijg ik een fulltime baan. Na een half jaar wordt mijn contract niet meer verlengd. Hoe lang heb ik daarna recht op ww-uitkering? (NB: ik voldoe aan de jareneis)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Je had nog recht op 1 jaar en 2 maanden daar komt dan een 1/2 maand bij.

Antwoorden (1)

U hebt 26 weken (een half jaar) gewerkt en daarmee voldoet u aan de 26-wekeneis.
U bent weer werkloos. Maar u krijgt een nieuwe werkloosheidsuitkering. De hoogte en de duur van uw uitkering worden opnieuw vastgesteld. Omdat uw eerdere uitkering langer dan 3 maanden duurde en stopte vóór de einddatum wordt uw nieuwe uitkering verlengd met de maanden die u na de eerste 14 maanden werkloosheid nog over had van uw oude uitkering. U hebt dus nog 14 maanden 'over' (28 - 14)

Omdat u aan de jareneis (4 jaar gewerkt van de laatste 5 jaar) voldoet worden deze maanden verlengd met het aantal maanden dat u in jaren heeft gewerkt. Als dat 100 jaar is krijgt u er 10 maanden bij. In dit voorbeeld zou uw hernieuwd recht op werkloosheid dus 14 + 10 maanden zijn.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, Fisbel. Ik hoopte al op dit antwoord. De meest voorkomende reacties op de vraag is 14 maanden en dat dacht ik in het begin ook. Nog wel wat opmerkingen op je antwoord: - Ik neem aan dat je met 100 jaar 10 jaar zult bedoelen :-)
- Ik had in het begin van mijn werkloosheid recht op 28 maanden ww-uitkering en daar zaten er geen bij die ik 'over' had van een eerdere ww (dat had ik er dus eigenlijk wij bij moeten vermelden) dus ik had 28 jaren gewerkt. Dus dan zou het 14+28=42 zijn, maar dan wordt het 38 uur, want dat is het maximum. (ik neem aan dat hier dan ook het maximum van toepassing is)
- Uit de 2 bronnen die je noemt haal ik eigenlijk niet het antwoord (dus ook niet 100% zekerheid). Het probleem is dat niet of heel moeilijk te vinden is op internet (of in de brochures van het UWV) dat je je hele recht op je maanden ww-uitkering weer helemaal opnieuw krijgt (mits je aan de eisen voldoet).
fisbel
10 jaar geleden
k heb met de werkloosheidsuitkering te weinig ervaring van cliënten om te zien hoe de regelgeving in de praktijk uitpakt. Omdat u in totaal een arbeidsverleden heeft van 28 jaar zult u op 28 maanden uitkering gemaximeerd worden. Het UWV geeft immers als informatie dat de totale WW-uitkering in maanden even lang duurt als het arbeidsverleden in jaren. Ze geven een voorbeeld: 7 jaar arbeidsverleden betekent dat u 7 maanden WW krijgt. De regels zijn me niet anders te interpreteren als dat u een hernieuwd recht heeft op 28 maanden WW-uitkering. Maar informeert u voor alle zekerheid bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan ik niet helemaal volgen. In je eigen voorbeeld tel je de jaren wel bij elkaar op (14+10) en als ik het doe (14+28) dan zeg je dat 28 het maximum is.
fisbel
10 jaar geleden
Hoe het precies werkt, weet ik niet. Maar uw 'oude recht' van 28 maanden werkloosheidsuitkering zal door het half jaar werk niet opeens meer maanden zijn geworden. Het half jaar werken zal er wel voor hebben gezorgd dat uw resterende 14 maanden met recht op werkloosheidsuitkering nu weer teruggebracht is op 28 maanden. Informeert u verder bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar in jouw voorbeeld zei je dat bij de 10 jaren die iemand tegoed heeft de resterende 14 maanden opgeteld worden.
fisbel
10 jaar geleden
Informatie van het UWV:
U voldoet aan de dagen- en de jareneis, dan krijgt u een verlengde uitkering. Uw totale WW-uitkering duurt dan in maanden even lang als uw arbeidsverleden in jaren. Uw totale recht was 28 maanden. Omdat u aan de weken- en jareneis voldoet herleeft na het half jaar werk in mijn optiek het recht op deze 28 maanden. Zie: http://www.uwv.nl/particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/hoelang_kan_ik_een_ww_uitkering_krijgen.aspx Ter verdere informatie:
Arbeidsverleden bepaalt duur WW uitkering
Om uw totale arbeidsverleden uit te rekenen moet u het feitelijke arbeidsverleden en het fictieve arbeidsverleden bij elkaar optellen. Het fictieve arbeidsverleden bestaat uit alle jaren waarin u 18 jaar werd tot en met 1997. Het feitelijk arbeidsverleden bestaat uit het aantal jaren waarin u gewerkt heeft van 1998 tot de ontslagdatum. U krijgt een maand WW-uitkering voor elk jaar arbeidsverleden. De maximum duur WW is 38 maanden (bij een arbeidsverleden van 38 jaar). http://www.fnvfa.nl/hoe-hoog-is-uw-ww-uitkering.html