Uitkering..?? Mijn vriendin is 100% afgekeurd en heeft 2 kinderen, ze wil bij mij komen wonen, hoeveel uitkering krijgt ze nog?

Hoe werkt dit en hoe kan je dit eventueel uitrekenen, ik heb hier zelf totaal geen kaas van gegeten! Alvast erg bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, aantal kinderen ingevuld ivm kinderbijslag, die krijgt ze ook nog gewoon als ze bij mij woont, zo ja, hoeveel is dit ongeveer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ze krijgt haar volledige uitkering, tenzij ze een aanvullende uitkering ontvangt. De arbeidsongeschiktheid uitkeringen zijn gebonden aan werk, niet aan inkomen. Eventuele aanvullingen zijn wel inkomensafhankelijk. Als zij bij jou gaat wonen, dan wordt voor de aanvulling van jouw inkomen opgeteld bij het van haar. Wat als gevolg zal kunnen hebben, dat zij niet meer in aanmerking komt voor de aanvulling. Toegevoegd na 1 minuut: Zowel aan haar basis uitkering, als aan de kinderbijslag worden geen veranderingen aangebracht, dan haar situatie nu is.

De uitkering van uw vriendin behoudt zij. Een eventuele toeslag kan ze verliezen. De kinderbijslag wijzigt niet. Zie het antwoord hierboven. Belastingtechnisch kunnen er behoorlijke veranderingen gaan plaatsvinden voor uw vriendin, maar mogelijk ook voor u. Uw vriendin verliest de alleenstaande ouderkorting. Die is € 947 voor jaar 2014. Die korting krijgt ze nu mogelijk per maand als voorlopige teruggaaf uitgekeerd. Voor dit jaar heeft uw vriendin wel recht op de alleenstaande ouderkorting, ook al zou ze al in december bij u komen wonen. Ik lees niet dat u werkt en een kind / kinderen heeft. Een forse consequentie voor u zou dan zijn dat u de inkomensafhankelijke combinatiekorting zou gaan verliezen. Die kan tot meer dan € 2000 oplopen. TOESLAGEN Van groot belang zijn in de nieuwe situatie de toeslagen. Voor de zorgtoeslag is het zo dat twee samenwonenden mét een minderjarig kind van 1 van de samenwonenden fiscaal partner worden m.i.v. de datum dat er wordt samengewoond en inschrijving bij het GBA heeft plaatsgevonden. U wordt dus ook verplicht toeslagpartners van elkaar. Voor 2014 wordt er nogal bezuinigd op de zorgtoeslag. Toeslagpartners hebben geen recht meer op zorgtoeslag als hun gezamenlijk inkomen hoger is dan € 37.145 Voor een alleenstaande is dat € 28.482. Uw vriendin zal als alleenstaande ouder wel recht hebben op zorgtoeslag, maar bij samenwonen mogelijk niet meer – afhankelijk van uw inkomen. Kindgebonden budget: Uw vriendin zal ook kindgebonden budget hebben. Met 2 (jonge) kinderen heeft ze tot een inkomen van zo'n € 39.000 recht op kindgebonden budget. Voor toeslagpartners geldt ditzelfde inkomen als maximum! Huurtoeslag Misschien heeft uw vriendin (of u) huurtoeslag. In de nieuwe situatie telt het totale inkomen van de toeslagpartners en het evtl. inkomen van de kinderen als medebewoner. Maximaal mag het gezamenlijk inkomen € 29.325 zijn. Datzelfde maximum inkomen geldt voor een alleenstaande met minderjarig kind Om de consequenties voor de toeslagen door te rekenen kan de proefberekening toeslagen worden gemaakt. Ook voor 2014 zijn de bedragen inmiddels bekend.

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100