Een verzekeringsbedrijf heeft foutief een bedrag op mijn rekening gestort, o.v.v. schenking. Ben ik verplicht dit terug te storten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, als het niet voor jou bedoeld is of wel maar jet was hoger dan het moest zijn, dan moet je het terugbetalen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Juridisch is hier sprake van een zgn. onverschuldigde betaling. Dit kan altijd worden teruggevorderd. Als jij het geld uitgeeft terwijl je weet dat het niet voor jou bedoeld was, handel je te kwader trouw en ben je nog steeds verplicht tot terugbetaling.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zie

Burgerlijk Wetboek Boek 6

Artikel 203

1. Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
2. Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
3. Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaan making daarvan.

Artikel 205

Heeft de ontvanger het goed te kwader trouw aangenomen, dan is hij zonder ingebrekestelling in verzuim.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er schenking staat, ben je dit niet direct verplicht terug te storten. Hoewel het geld wellicht niet rechtmatig is, is het woordje schenking van de verzekering niet handig. Aan de andere hoor je te weten dat dit ook maar naar iets van een misverstand riekt. Dat je zeker het geld niet uitgeeft. Want indien niet rechtmatig is, kan het aangevochten worden. Immers zou anders een werknemer met wrok, zomaar geld naar jan en alleman over kunnen maken.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Wat bedoelt u met de laatste zin? Een nog in dienst zijnde werknemer?
Havkovesj heeft overigens de onderzoeksplicht waarom het geld (onjuist) op de rekening is gestort,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vond het ook vreemd dat een verzekering een 'schenking' zou doen, maar het grappige is wel dat dat woordje 'schenking' het eigenlijk per definitie een onverschuldigde betaling maakt, al zou VS dit bedrag zijn toegezegd of zoiets. Daarmee is namelijk duidelijk dat er geen dienst of levering tegenover heeft gestaan.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Tja schenking...ik denk eigenlijk dat ze je niets kunnen maken als je het houd. Juist omdat ze dat ene woordje gebruikt hebben...